I starten av januar ble Lefdal slått sammen med Elkjøp, og de røde Lefdal-skjortene byttet ut med Elkjøp-blå.
Dermed satt elektrokjeden igjen med nye skjorter til en verdi av 1,2 millioner på lager.
Nå bistår Fretex med å skaffe disse nye eiere.
- Vi er kjempeglade for at Fretex ønsker å hjelpe oss med å få sendt de røde skjortene til noen som kan ha god bruk for dem. Det strider i mot verdiene våre å kaste produkter som kan gjenvinnes, og det gjelder i høyeste grad også tekstiler, sier Madeleine Schøyen Bergly, kommunikasjonsansvarlig i Elkjøp Norge, i en pressemelding.
Bra for miljøet
Fretex jobber for å bidra til et bedre miljø gjennom blant annet å øke bevisstheten rundt gjenbruk og økt fokus på gjenvinning.
- Vi er veldig glade for at vi kan sende skjortene vi har fått av Elkjøp til en av våre faste kunder i Polen som sorterer og videreformidler klærne til lokale butikker. Dette er fantastisk bra for miljøet og for det øvrige arbeidet vi gjør i Fretex/Frelsesarmeen, sier Trond Bøe, daglig leder i Fretex International.
Han oppfordrer samtidig andre bedrifter til å gjøre det samme som Elkjøp og gjøre en innsats for miljøet.
Jobber for en bærekraftig hverdag
Selv om donasjonen av skjorter ikke er noe Elkjøp kommer til å gjøre på fast basis, har selskapet en rekke flere tiltak for å drive mer bærekraftig.
- Vi har gode ordninger for resirkulering av elektronikkavfall, som vi tar i mot i alle varehusene våre. Vi oppfordrer alle til å ta en sjekk i skuffer og skap og ta med gammel elektronikk til oss neste gang de skal innom - eller bare ta turen i ens ærend, oppfordrer Schøyen Bergly.
- Da får vi gjenbrukt ressursene og hindrer samtidig at dette havner i restavfallet.
Mindre plast og støtte til en god sak
Plastposer er et annet område hvor elektrogiganten har tatt grep.
- Vi får mer miljøvennlige bæreposer med 30 prosent resirkulert materiell, i tillegg til å ha lansert flergangsposer du kan bruke om og om igjen. Vi ser også at antall poser som går ut fra butikkene våre har sunket kraftig etter at vi begynte å ta betalt for dem. Det vi får inn av dette salget, går i tillegg til en god sak: I sommer lanserte vi Elkjøpfondet som jobber for å bidra til å hindre digitalt utenforskap.
Fondet støtter tiltak og organisasjoner med produkter, veiledning eller donasjoner.
- Hovedmålet vårt er å spre den digitale kompetansen, bidra til mindre ulikheter i samfunnet og på denne måten hindre at folk blir stående utenfor, sier Madeleine Schøyen Bergly avslutningsvis.