Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Klarna om endringene: ”En stor investering”

Norgessjef i Klarna, Geir Østby.
Foto: Klarna Norge
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"Må til for at netthandelen fortsatt skal øke"

ANNONSE

En rekke endringer er gjort i Klarnas arbeid mot målet om å sette en ny standard i kredittbransjen. Vi har tatt en prat med Norgessjef i Klarna, Geir Østby, om forandringene som skal sørge for mer forbrukervennlige og bærekraftige betalinger. 

Endringene gjør at våre partnere, nettbutikkene, kan tilby mer forbrukervennlige betalinger og dermed får mer fornøyde og lojale kunder, som i sin tur kan gi mer salg. Det å kunne tilby mer bærekraftige betalingsløsninger er, slik vi ser det, i ferd med å bli en hygienefaktor for butikkene. Dette er ikke bare det rette å gjøre, men også helt nødvendig for at netthandelen skal ha den samme veksten og utviklingen de neste ti årene, forteller Geir Østby til Ehandel, og fortsetter: 

Både samfunnet og forbrukernes fokus på bærekraft er økende og viktigheten av å kunne tilby dette blir bare viktigere. Først så vi det kom på produksjonssiden, så kom det i forhold til logistikk. Nå er fokuset på betalingsløsningene. 

Det er i alt fire store endringer Klarna har gjennomført. Disse er følgende: dobbelt så lang betalingstid for fakturakjøp, flere påminnelser i flere kanaler, unødvendige gebyrer fjernes, og alle kreditter får en sluttdato. 

Kort fortalt er betalingstiden på Klarnas fakturaer økt fra 14 til 30 dager. For å hjelpe forbrukerne å betale sine kjøp vil det sendes flere påminnelser, også etter siste forfallsdato. Start- og administrasjonsgebyrer fjernes, og delbetalingene gjøres om slik at det skal bli enklere for forbrukeren å få et helhetlig bilde av kostnadene. 

For å unngå at forbrukere havner i langvarige kredittavtaler fjerner Klarna produktet “Konto månedsfaktura”. De ønsker at alle deres kredittavtaler skal ha en fastsatt sluttdato.

På kort sikt vil fjerningen av gebyrer gjøre at det vil bli billigere for forbrukerne å handle med Klarnas betalings- og shoppingløsning. Pilottester vi har utført viser også at forbedringene reduserer andelen kjøp som får purregebyr og som går til inkasso. På lang sikt har vi som mål å sette en ny standard for kredittbransjen. Det vil også ha en positiv effekt for forbrukeren, sier Østby. 

Alle endringer er live, og nettbutikkene trenger ikke å selv aktivere noen av endringene. Både nye og tidligere Klarna-kunder får 30 dager betalingstid på sitt fakturakjøp. 

Dette påvirker jo Klarnas likviditet - både overgangen fra 14 til 30 dagers gebyr- og rentefri utsettelse av "Kjøp nå - betal senere". Hvordan ser dere på dette?

Disse forbedringene er en stor investering for Klarna og i vårt forhold til både nettbutikkene og forbrukerne. Vi har de siste årene arbeidet hardt for å få ned negative inntekter fra forbrukerne fordi dette ikke er bærekraftig. Hovedinntektskilden til Klarna har og skal fortsatt være, våre partnere, butikkene som bruker våre betalings- og shoppingløsninger. Dette er forbedringer som vi mener må til for at netthandelen fortsatt skal øke de neste årene. Det er en investering i fremtiden og fremtidig vekst, sier Østby.

Norgessjefen presiserer at det er avgifter fra nettbutikkene som bruker Klarna, som selskapet i all hovedsak baserer seg på. Det Klarna kaller negative inntekter, altså purregebyrer og andre unødvendige gebyrer til forbrukerne, er inntekter de selv ikke ønsker. 

Hvordan ser Klarnas forretningsmodell ut etter forandringene, og hvordan vil dere tjene penger?

For å fortsette å vokse og tjene penger i alle markeder mener vi det er helt nødvendig å ha et skarpere fokus på en sunn økonomi og bærekraft for alle selskaper. Mer forbrukervennlige betalingsvilkår er en global trend som vi allerede har sett i større markeder som USA og Storbritannia. Dette bidrar til å styrke hele markedet for netthandel, sier Østby, og fortsetter: 

Siden Klarna ble startet for 16 år siden har vi hele tiden jobbet for å gjøre betaling sikrere og smidigere for forbrukere. Det er selve kjernen i Klarnas forretningsmodell. Som markedsleder er det derfor nå både en mulighet, men også et ansvar vi har, å bidra til mer forbrukervennlige betalingsløsninger.

Vil det komme flere forbedringer?

Vi jobber hele tiden med å granske kredittmarkedet for å finne ny områder som bør forbedres - alt for å tilby forbrukerne mer rettferdige vilkår. Endringene vi nå har foretatt er bare det første skrittet for å få bedre forbrukervern og påvirke andre kredittaktører til å gjøre det samme - å tilby mer bærekraftige betalinger.

Del artikkel: