Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Zalando investerer i finsk teknologi: ”Vil være en del av løsningen”

David Schneider, co-CEO i Zalando.
Foto: Zalando
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Skal øke andelen tekstiler som resirkuleres.

ANNONSE

Zalando annonserte i går en investering i Infinited Fiber Company, som i hovedsak spesialiserer seg på tekstilgenerering. Inntektene skal brukes til å forberede etableringen av ny fabrikk i Finland.

Vi vil være en del av løsningen for en mer bærekraftig moteindustri: Med investeringen i Infinited Fiber Company starter vi et samarbeid med en innovatør innenfor sirkulær teknologi som øker andelen av tekstiler som resirkuleres til nye tekstiler. I dag er denne andelen på bare én prosent, sier co-CEO i Zalando, David Schneider, i en pressemelding.

Infinited Fiber Company har teknologien som gjør cellulosebaserte råmaterialer, til eksempel tekstiler med mye bomull, om til produktet Infinna, hvilket er en regenerert tekstilfiber av høy kvalitet. Produktet er biologisk nedbrytbart, inneholder ikke mikroplast, og kan resirkuleres.

Begge selskaper har signert en intensjonsavtale hvor det inngår at Zalando skal levere råmaterialer til Infinited Fiber Company i fremtiden, samt at Zalando vil bruke produktet Infinna i sin klesproduksjon.

Vi er glade for å ønske Zalando velkommen som en ny strategisk investor i aksjonærsirkelen vår. Deres engasjement er en indikasjon på at moteindustrien har sterk tro på vår innovasjon. Zalandos enorme merkeportefølje og arbeid innen sirkulær økonomi, danner et godt grunnlag for å utvikle vårt samarbeid og for å sikre råmaterialer til flaggskipfabrikken vår, sier Petri Alava, medgründer og administrerende direktør i Infinited Fiber Company.

I dag produseres det globalt mer enn 92 millioner tonn tekstilavfall hvert år. Mesteparten av dette ender på søppelfyllinger - eller i forbrenningsovner. Investeringen i det finske selskapet er en del av motegigantens bærekraftstrategi. Deler av denne strategien forplikter selskapet til å bruke sirkularitetsprinsippene og forlenge levetiden til 50 millioner klesplagg.

I finansieringsrunden leder foreløpig H&M-gruppen an. Også adidas og BESTSELLERs investeringsdel FWD A/S er med.

Del artikkel: