ANNONSE

- Fornøyde kunder er en større utfordring enn konkurransen fra andre nettbutikker

- Fornøyde kunder er en større utfordring enn konkurransen fra andre nettbutikker
Geir Hoff, tidligere Clas Ohlson-sjef i Norge, skal nå stake ut den fremtidige kursen for hjemmefikserkjeden som ansvarlig for nye markeder og ekspansjon. Han tror mindre butikker kan være veien å gå, og at stadig mer kravstore kunder er en større utfordring enn økende nettkonkurranse. - Til syvende og sist er det kundene som bestemmer, legger han til.
Foto: Bjørn Skomakerstuen
Bjørn Skomakerstuen

Geir Hoff har jobben med å se til at Clas Ohlson velger riktig vei inn i fremtiden.

ANNONSE

Allerede for et år siden sa Geir Hoff, som da var landssjef for Clas Ohlson i Norge, at de ønsket flere og mindre butikker.

Kort tid senere åpnet de sin første Compact Store på 450 kvadratmeter på Lillestrøm - en butikkstørrelse som ikke er helt vanlig i Clas Ohlson-sammenheng.

Drar veksler på det digitale

Der hjemmefikserkjeden taper plass i fysiske kvadratmeter i butikk, drar de veksler på nettbutikken og utnytter den digitale boltreplassen de har til rådighet.

- Ta den klasssiske kaffetrakteren Moccamaster. Den kommer i utallige farger og varianter. I butikkene kan vi ha en standardmodell som de fleste vil ha, mens resten finner sin plass i nettbutikken. Om ønskelig kan vi raskt få en rød til butikken, sa Hoff til eHandel.com i februar i fjor.

Til syvende og sist er det kundene som bestemmer

Geir Hoff

I fjor overlot han roret til Stine Trygg-Hauger som for tiden er i mamma-perm. Selv tok han på seg den fremtidsrettede rollen som ansvarlig for nye markeder og ekspansjon.

I dag har kjeden mer enn 200 butikker i fem land. 87 av dem ligger i Norge.

- Vi har åpnet én liten butikk og har flere mindre butikker på vei inn, sier Hoff til Finansavisen.

Tenker på tiden som kommer

På spørsmål om han frykter netthandel, sier han at en enda sterkere posisjon på nett er ekstremt viktig også for dem i fremtiden.

- Men for oss tror jeg det å tilfredsstille dagens kunde er en større utfordring enn konkurransen fra andre nettbutikker. Vi ser at kundene krever mer av oss enn det de historisk har gjort, sier han til avisen.

Han sier de tenker mye på hva de kan tilføre butikkene av ytterligere opplevelser og tjenester, for å hele tiden tilpasse seg en kundeadferd i rask endring. Å lytte til kundenes ønsker er ytterst viktig for Hoff og den svenske hjemmefikserkjeden.

- Til syvende og sist er det kundene som bestemmer.

Fortsatte veksten i 2017

Clas Ohlson kan se tilbake på et godt 2017 i Norge.

Det endte med en omsetningsvekst på fem prosent - fra drøyt tre millioner svenske kroner i 2016 til 3,244 milliarder svenske kroner i fjor.

I desember i fjor ble det solgt varer i en haug med forskjellige kategorier for 518 millioner svenske kroner - en omsetningsvekst på ni prosent i lokal valuta sammenlignet med desember året før.

Del artikkel: