Snusselskapet som ble etablert av de to 19-åringene Henrik Nordström og Linus Liljegren i 2009 skal nå på børs. I midten av oktober, om alt går som planlagt, skal nemlig Haypp noteres på First North, Stockholmsbørsens liste for tilvekstselskap.
Omsetningen lå i 2020 på 1,7 milliarder svenske kroner, en dobling sammenlignet med året før. Salget fikk betydelig drahjelp av pandemien, da netthandelen som kjent eksploderte. Administrerende direktør Gavin O'Dowd sier, i et intervju med Ehandel, at de også drar nytte av at flere velger å erstatte sigaretter med snus. Imidlertid regner han med en noe svakere vekst fremover.
Men det finnes fortsatt mange potensielle kunder å sikte seg inn på, i følge O'Dowd. I dag røyker omtrent 45 millioner europeere og 35 millioner nordamerikanerne, påstår han. Sverige er dog fortsatt det største markedet, etterfulgt av Norge. Selskapet selger dessuten snus i Storbritannia, USA og Tyskland. I USA kommer en stor del av inntektene fra kunder i California, i følge O'Dowd.
Cirka 99 prosent av vår tilvekst er organisk med tilbakevendende kunder, de som for eksempel har funnet oss via Google - eller etter å ha hørt om oss gjennom en venn. Vi gjør veldig lite investeringer i markedsføring. Vårt selskap har vokst raskt de siste årene med en eksplosiv vekst i Europa, sier O'Dowd til Ehandel.
For å ekspandere sin virksomhet har de dessuten kjøpt en konkurrent her i Norge, ytterligere en i USA - og to i Sverige. For øyeblikket skal det ikke være nødvendig å gjøre flere oppkjøp. I stedet skal salget økes på eksisterende markeder.
LES OGSÅ: Snusgigantens pandemiår - solgte for 800 millioner i Norge
Men Haypp vil samtidig bygge en buffer med ekstra kapital for å kunne ha muligheten å gjøre flere kjøp - dersom en kandidat skulle seile opp i årene som kommer. Målet er derfor å få inn 150 millioner kroner i nær tid. Og det er en delvis forklaring på at Haypp nå er på vei til Stockholmsbørsen, sier O'Dowd.
Vi omsatte for 1,7 milliarder kroner i fjor, og målet er å omsette 5 milliarder i 2025 gjennom organisk tilvekst.
Hva ligger bak selskapets suksess?
Nøkkelen er at mange vil gå over fra sigaretter til snus i dag. 60 prosent av våre kunder er tidligere røykere. Kjønnsfordelingen blant kundene er derimot nærmere 50/50 på flere markeder, sier O'Dowd - som flere ganger i løpet av intervjuet snakker om snus som et sunt alternativ til sigaretter.
Men han ser også flere årsaker til økningen i salget.
Vi tilbyr et bredt utvalg av produkter og jobber hardt med å gjøre vår nettbutikk så brukervennlig som det bare går an.