Google snek på onsdag ut en ganske stor nyhet under sin konferanse Search On. Søkemotoren planlegger nemlig å gjøre hele nettet til en nettbutikk. Dette henger sammen med at de for en tid tilbake gjorde det gratis å være med i Google Shopping.
Planen er at alle bilder som forbrukerne ser når de surfer rundt på nettet skal bli identifiserte. Har man spørsmål om et produkt, vises aktuell pris og en lenke til passende nettbutikk. Google benytter sin Google Shopping-data og totalt skal man nå sitte på 24 milliarder produktoppføringer.
Vi vet at inspirasjon kan slå til når som helst. Uansett om det er et bilde du ser på nettet, et bilde du lagret på telefonen, eller noe i den virkelige verden som tiltrekker deg. Google Lens gjør produktene du ser direkte kjøpbare, skriver Googles handelssjef Bill Ready.
Den nye funksjonen, som krever et klikk fra forbrukerne for å aktivere på aktuell side, kommer først til Googles søke-app på iOS. Dette er imidlertid en første test, da Google avslører at neste steg vil være å ta funksjonen til nettleseren Chrome på desktop, hvilket vi gjetter innebærer mange ulike plattformer.
De som benytter seg av Chrome vil altså få muligheten til å identifisere alle produkter på en side de titter på, med kjøpbare lenker om de er inkludert i Google Shopping.
Det ser dog ikke ut til at Chrome på mobil er helt klar for å gjøre hele nettet kjøpbart. Der vil nå Google i stedet satse på mer tilpassede søkeresultater når man søker etter til eksempel moteprodukter.
Når du for eksempel søker etter "korte jakker" viser vi deg en visuell strøm av jakker i ulike farger og stiler, sammen med annen brukbar informasjon som lokale butikker, stilguider og videoer. Derifra kan du enkelt filtrere ditt søk etter stil, avdeling, merke og mer - og når du finner noe du liker kan du sjekke anmeldelser og til og med sammenligne priser for å få det beste tilbudet.
En annen ny funksjon er muligheten for fysiske butikker å få sine lokale butikksaldoer listet direkte i søkeresultatet. Der vil Google la brukerne filtrere etter "på lager".
Å vise tilgjengelighet i butikk er spesielt verdifullt for små selskaper, hvilket hjelper dem å lokke nye, lokale kunder.