Kitch´n er blitt en betydelig aktør på kjøkkenfronten.
Gjennom selskapet Tirag, som de kjøpte fra Herkules Capital i november i fjor, eier de også kjeden Tilbords.
Via Tirag eide de også kjeden Rafens som nylig meldte oppbud.
Nettet spiser av markedet
Kitch´n, som så dagens lys i 2002, har i tillegg til egen nettbutikk 134 butikker spredt over hele landet. Tilbords-kjeden har rundt 120 butikker.
Rene nettbutikker trenger de fysiske, og motsatt
Tore Thorstensen
Tore Thorstensen, styreleder i Tirag, sier til E24 at netthandelen må ta mye av skylden for Rafens avskjed. Han sier samtidig at det ikke bare er Rafens som sliter i lys av digitaliseringen. Han mener dette gjelder hele markedet for kjøkkenutstyr.
- Det er ingen tvil om at netthandelen tar veksten i markedet, så jeg tror nok vi vil se mange fysiske butikker uten noen form for omsetningsvekst i 2017, sier Thorstensen.
Ingen butikkvekst
For første gang siden 2009 vil ikke Tirag ha noen vekst i omsetningen. I 2016 endte det opp med 272,1 millioner kroner i solgte slikkepotter og kjøkkenmaskiner.
Han medgir at 2017 var veldig svakt for Tirag, og at de kommer til å ha en lavere omsetning enn i 2016.
- Så det kommer nok til å komme en tilpasning i antall butikker og butikkstørrelser, sier han.
Men han har fortsatt klokkertro på de fysiske butikkenes eksistens i lang, lang tid.
- Rene nettbutikker trenger de fysiske, og motsatt. Vi kommer til å jobbe med samspillet mellom nett og butikk fremover, der folk kan hente nettvarer i butikken, eller gå i butikken og få det sendt hjem.
Nettkonkurranse fra Sandefjord
Komplett har via sin egen markedsplass kvesset kjøkkenknivene og gjort seg klar for kamp om kjøkkenkundene.
Den Amazon-inspirerte markedsplass-modellen har så langt fanget interessen hos åtte eksterne butikker som selger kjøkkenutstyr; deriblant Jernia.
Jernia-sjef Espen Karlsen er klar på hvilken betydning nett har i dagens marked.
- Hvis man ikke henger med her og sørger for å ha en nettbutikk som fungerer i alle kanaler, så går det ikke bra.
Økt nettfokus
Tore Thorstensen i Tirag sier at også de vil gå hardere inn i nettmarkedet it iden som kommer.
I samspill med nett skal butikkene gjøres enda bedre. Han mener også at Kitch´ns internasjonale profil vil tjene Tilbords.
- Samspillet mellom vårt norske marked og for eksempel det svenske markedet er svært viktig grunnet innkjøpsfordeler og logistikk, sier Thorstensen, som avslutningsvis medgir at de per i dag er middels gode på nett.