Samtidig som handelsbransjen forbereder seg på Black Week og julehandel, er det fortsatt en del usikkerhet rundt leveringsstituasjonen. Blant annet har IKEA varslet varemangel, og spådd at problemene kan komme til å vare opptil ett år.
Likevel tror NHO at man kan forvente seg fulle butikker fremover.
Alle trender peker mot at netthandel vil ta en stadig større andel av julehandelen, sier Linda Vist, direktør for handel i NHO Service og Handel, til Ehandel.
Pandemien gir fremdeles noen utfordringer med produksjon- og leveringsproblemer fra Asia, men signalene er likevel at butikkene vil være fylt opp med planlagte varer og at forbrukerne vil møte en juleklar handelsnæring, sier Linda Vist.
Erfaringen er at mye av julehandelen flyttes over til Black Week.
Vi ser at Black Week-omsetningen tar over noe av julehandelen fordi forbrukeren har vent seg til at det her kommer gode tilbud. Black Week ble amputert i fysiske butikker i fjor grunnet smittebølgen, som økte utover høsten. De bransjene, som hadde en svak november i fjor, forventes en bedre november i år. Spesielt klær forventes å øke. Endelig er man på kontoret igjen, og julebordsesongen som i fjor var kansellert, er rett rundt hjørnet, sier Linda Vist.
I år forventes lavere smittetrykk i november og dette vil gagne de deler av handelen som hadde en amputert Black Week i fjor, mener NHO.
Under gjenåpningen har bransjer, som var taperne i varehandelen under pandemien, fått et oppsving. For eksempel klesbransjen, som har hatt sterkere veksrater den siste tiden.
Julehandelen ender nok neppe på den vekstraten vi så i fjor på over 16 prosent, men likevel ender man nok fort opp med tidenes nest beste år og sterke tall. Mange forbrukere har spart penger under pandemien og vil trolig unne seg litt ekstra under årets julehandel, sier Linda Vist.
Hun tror at også 2021 blir et annerledesår, men at forbruket gradvis normaliseres.
Det er dog ikke bare butikkene som må forberede seg til november- og desemberhandelen. Logistikkselskapene har også en stor jobb foran seg.
Vi er veldig spente, spesielt etter et år hvor mange har fått nye digitale handlevaner. Nå beveger vi oss inn i den perioden som vi liker aller best, det er høysesong og alle i Posten og Bring er motivert til å få store volum av pakker og brev frem så raskt som mulig. Vi planlegger for et nytt år med veldig høye pakkevolum, men vil ikke på det nåværende tidspunkt tallfeste forventningene, sier Kenneth Pettersen, i Posten.
Vi har forberedt oss godt til Black Friday og høysesong. Vi planlegger for å håndtere økte volumer på en god måte. Vi har god kapasitet og forventer ikke forsinkelser utover det som er normalt når Black Friday trykket setter inn
"Kan føre til forsinkelser"
Da butikker og kjøpesentre stengte ned økte volumet i netthandelen. Det førte til ekstreme volumer for logistikkselskapene i perioder, men nå som samfunnet har åpnet meddeler PostNord at de har sett en nedgang i antall forsendelser til forbrukerne etter sommeren.
Likevel kommer ikke dette overraskende på oss, da vi som mange andre har spådd lavere volum når samfunnet åpner opp igjen. Samtidig ser vi en økt vekst på butikkhandel etter at samfunnet åpnet opp igjen, sier Haakon N. Olsen, i PostNord.
PostNord forventer imidlertid at det vil bli store volumer under julehandelen i år også.
Vi kommer til å planlegge godt som vi alltid gjør, og med en ny produksjonsmodell i Oslo er vi svært godt forberedt. Som alle andre år har vi store forventninger til høysesong, hvor det kommer til å bli store volumer – også vil tiden vise hvor store volumene blir.
Hvorvidt det kan bli forsinkelser i sendinger er vanskelig for PostNord å si noe konkret om.
Det er vanskelig for oss å svare på, men mye tyder på at innen enkelte varegrupper kan det bli forsinkelser grunnet begrenset tilgang. Når det gjelder varer fra utlandet vil nettbutikkene gi god informasjon om det skulle være varekategorier som kan føre til forsinkelser.