I det sjarmerende tettstedet Lærdal finnes butikken og konseptstudioet som skal gi deg helgefølelsen, en hvilken som helst dag. Startet av Mariell Øyre i 2017, kunne butikken nylig feire fire år.
I tillegg til butikken drives nettbutikken heifredag.no, og egne bokutgivelser, magasiner og kunstprosjekter er en del av hele fredagskonseptet. I nettbutikken selges det blant annet interiør, adventskalendere, vesker og spiselige godsaker.
Vårt slagord er “helgekjensla, kva dag som helst” og vårt fokus ligger i produkter som får det til å føles ut som det er helg, hvilken som helst dag. Vi importerer mye av vårt inventar og er stolte over å ta inn produkter som enten er nye i Norge, eller vanskelige å få tak i, forteller COO i Fredag, Kaitlynn Hatch, og fortsetter:
Vi bruker mye tid på å utvikle vårt forhold til kundebasen, og enda mer tid på produktkurering, for å være sikre på at vi tar inn produkter som er ønskelige hos våre kunder. I tillegg zoomer vi stadig ut for å se det store bildet - og hva det betyr for vårt selskap, for å sikre at vi holder oss på linje med våre langsiktige mål.
Den lille bedriften består av et lite team. Gründeren Mariell Øyre er i tillegg til butikkeier og daglig leder, også bryllupsfotograf og forfatter bak bloggen Hjartesmil.
Akkurat nå har vi et sterkt team på fem kvinner, og vi er stolte over å være et internasjonalt team, sier Hatch om gjengen på Fredag.
Også Fredag har merket pandemiens ringvirkninger når det kommer til netthandel. På kun tre måneder i 2020 slo man omsetningen for 2019 med mer enn en halv million kroner.
Fredag har vokst så mye siden start! De første månedene med Covid-19 genererte en enorm opptur i nettsalg, og Fredag var definitivt inkludert i denne virvelvinden. Med flere forbrukere som handler på nett, ble vi presset til å gjøre bestillinger av høye volum, hvilket førte til en utvidelse av alle våre enkeltprosesser. Selv om vi ikke ventet et rush i 2020, har de økte inntektene lært oss å utfordre oss selv og se hvordan vi kan være kreative for å fortsette å generere en jevn inntektsstrøm, sier Hatch, og forteller videre:
For sammenligningens skyld, var inntektene i sommermånedene juni, juli og august, 500.000 kroner høyere enn i hele 2019. Vi anerkjenner det inntektshoppet til drastiske endringer i interne prosesser og et stabilt, kunnskapsrikt team som går som en maskin!
Etter en oppsving i økonomien de siste snart to årene, ønsker bedriften å gi tilbake. Dette gjøres blant annet ved å investere i de ansattes ferdigheter.
Vårt hovedfokus i 2021 er å se innover for å utvikle personalet og våre fasiliteter. Vår team-kultur er utrolig viktig for oss, og vi ønsker å sørge for at vi investerer tid tilbake i våre ansatte og i å utvikle deres ferdigheter, sier Hatch.
Har dere planer om å åpne flere butikker?
Ingen planer ennå, men å utvide er drømmen! Når vi snakker big-picture, ser vi for oss nye lokasjoner eller kanskje til og med en pop-up, men akkurat nå er vi fokuserte på bakeriet, sier Hatch.
Foruten å drømme om flere butikker skal nemlig Fredag investere i et nytt konsept - et bakeri i samarbeid med Øyres ektemann, Jostein Fretland. Her skal det blant annet bakes store mengder ferskt om sommeren, mens vinteren vil brukes til å produsere søtt og godt som kan selges i sortimentet til Øyres nettbutikk.
I 2022 investerer Fredag i bakeriet Fredag x Fretland, og vårt hovedfokus vil være dets åpning, suksess og samarbeidet mellom de to bedriftene, sier Hatch.