Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Salget falt for XXL: ”Ikke fornøyde”

Pål Wibe, CEO i XXL.
therese.karlsrud.haugen

Varemangel påvirker.

ANNONSE

XXL hadde en omsetning på 2,69 milliarder kroner i årets tredje kvartal, går det frem av kvartalsrapporten som ble lagt frem torsdag morgen. Det er ned fra 2,82 milliarder kroner under samme periode i fjor.

Salget ble påvirket av vareforsinkelser, spesielt på sykler, skriver selskapet og toppsjef Pål Wibe.

I tillegg til dette har fraktmarkedet vært utfordringene og fraktkostnadene har økt. Selv om dette er eksterne faktorer som har rammet oss hardt i kvartalet, kan vi ikke være fornøyd med salgsutviklingen og kundetrafikken, sier Wibe i en uttalelse om kvartalsrapporten.

Driftsresultatet (ebitda) landet på 336 millioner kroner i kvartalet, ned fra 420 millioner kroner i fjor.

Alle butikkene var åpne igjen dette kvartalet og alle de ansatte er tilbake i arbeid, ifølge selskapet. Det er høyere fraktkostnader og forsinkede vareleveringer som får noe av skylden for nedgangen.

Netthandelen vokste med 18 prosent i kvartalet.

Del artikkel: