Klarna har utgitt en internasjonal handelsrapport hvor det blant annet kommer frem at Norge er blant de landene hvor flest forbrukere allerede i august startet innkjøpene til jul.
Usikkerheten rundt den internasjonale leveringssituasjonen kan spille en rolle i hvorfor hele 30 prosent av nordmenn planlegger å handle årets julegaver tidligere i år.
Den internasjonale leveringssituasjonen for enkelte populære julegaver er helt åpenbart presset. Det kan føre til økte fraktkostnader som kan gjøre produkter innenfor flere kategorier dyrere. Det kan også gi lengre leveringstider, eller i verste fall at det blir tomt for produktet. Denne risikoen har tydeligvis mange nordmenn fått med seg, og tilpasser seg ved å starte innkjøpene tidligere enn vanlig, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Hele 17 prosent av de spurte nordmenn i undersøkelsen oppga at de var i gang med julehandelen i august.
Mens mer enn hver tredje nordmann oppgir at de er i gang med juleinnkjøpene før Black Week, starter omtrent like mange opp årets innkjøp i løpet av eller rett etter Black Week. Spesielt de unge netthandlerne planlegger å starte tidlig i år. Den siste tredjedelen har rett og slett ikke planlagt dette, sier Elvestad.
I hele julehandelsperioden, fra Black Week til julaften, er det like mange som oppgir at de skal handle mest i fysiske butikker som på nett.
Når det gjelder Black Friday, hvor mange gjør unna julehandelen med noen få tastetrykk, oppgir 64 prosent av de spurte i undersøkelsen at de vil gjøre de fleste kjøpene på nett fremfor i butikk.
Annenhver nordmann oppgir at de også skal handle på Black Friday i år, og like mange som i fjor sier de skal gjøre dette mest på nett. Det er spesielt interessant, gitt at pandemien og smittesituasjonen i fjor nok gjorde at denne andelen var spesielt høy, sier Elvestad.
I rapporten oppgir 1 av 3 nordmenn at de vil bruke mer enn 5000 kroner på julegaver. Hver tiende nordmann planlegger å bruke mer enn 10.000 kroner på årets julegaveinnkjøp.