I dag er det Singles Day - en handelsdag som har fått noe mer medfart her til lands de siste årene. Det er dessuten flere som har utvidet konseptet og som kjører tilbud hele den kommende helgen, under navnet Singles Weekend.
Hos Alibaba er dagen å regne som årets største shoppingdag, med over en halv milliard handlende forbrukeren på nett. I Norge er denne dagen ikke like populær, noe som kan ha å gjøre med at mange av butikkene sparer de beste tilbudene til selveste Black Week. Vi har tatt en prat med Are Vittersø, Norgessjef i Prisjakt, og sett på statistikken bak Singles Day.
Singles Day har nok blitt mer og mer etablert de seneste årene. Vi skal ikke mange år tilbake før det bare var et fåtall av butikkene som kjørte Singles Day. Det er fremdeles ikke i nærheten av Black Friday, men i 2020 så vi en økning på 26% i kjøpsinteressen blant folk, sammenlignet med 2019. Dette kan jo tyde på at flere fikk det med seg i fjor og så etter gode tilbud, men det kan også hende at det var et resultat av et veldig spesielt år og utviklingen av netthandelen, sier Vittersø.
Singles Day skal i utgangspunktet være til ære for alle de single mennesker der ute, og gi gode tilbud slik at man kan unne seg noe ekstra. Vittersø forteller at det først og fremst var kosmetikkbransjen som kjørte kampanjer på Singles Day - men de siste årene har man sett flere bransjer henge seg på.
I 2020, så økte faktisk kjøpsinteressen innenfor Datamaskiner og tilbehør med 80% sammenlignet med 2019. Hjem og Hage økte med 20%, mens Skjønnhet og helse økte med 66%. Så selv om interessen fremdeles er stor for skjønnhetsprodukter, så er det interessant å se økningen innenfor elektronikk. Med tanke på at folk nå i større grad har flyttet julehandelen sin til Black Week, så har kanskje Singles Day fremdeles klart å holde konseptet sitt på at man skal unne seg noe til seg selv, uavhengig om du er singel eller ikke, sier Vittersø.
Til tross for at noen varer blir satt ned i pris i dag, vil det i følge Vittersø ikke sikre kundene utelukkende gode tilbud. Statistikk fra Prisjakt viser for eksempel at prisene innen kategorien Skjønnhet og helse, økte rett i forkant av Singles Day 2020, for så å settes noe ned på selve dagen.
Hvis vi tar utgangspunkt i hvordan prisene så ut 1. November, så droppet prisene bare -1.3% i gjennomsnitt i 2020. Til sammenligning gikk alle priser ned -4.6% i snitt på Black Friday. Hvis man ser nærmere på enkeltkategoriene, så følger de aller fleste den samme trenden og de samme nivåene, mens Skjønnhetskategorien skiller seg noe ut med å gå ned -1.8%, så det er noe bedre enn snittet, sier Norgessjefen, og fortsetter:
Men det er også verdt å merke seg at dette også er den eneste kategorien der prisene blir satt ganske mye opp i forkant av Singles Day, så tilbudene er ikke nødvendigvis så unike denne dagen sammenlignet med andre perioder i året.