Det nærmer seg høysesong for svindelforsøk, og den vanskelige globale leveringssituasjonen gjør at flere populære julegaver kan risikere å bli utsolgt, eller vanskelige for forbrukerne å få tak i, hvilket igjen vil være med på å øke forekomsten av falske nettbutikker og svindel.
Den globale leveringssituasjonen, som har bidratt til usikkerhet om hvorvidt flere populære julegaver faktisk kan leveres før jul, kan få mange kunder til å prøve nye ukjente butikker som hevder de har disse varene på lager. Det er derfor all grunn til å advare og minne kundene på å sjekke ekstra nøye før de handler i ukjente nettbutikker i ukene frem mot jul, sier Lars-Henrik Gundersen, administrerende direktør i NorSIS, i en pressemelding.
I følge en undersøkelse gjennomført av NorSIS i sommer, har hele 13 prosent av nordmenn i løpet av det siste året opplevd å ikke få en vare eller tjeneste de har betalt for.
Falske nettbutikker, spesielt utviklet for å lure norske kunder, dukker opp med jevne mellomrom, og volumet av disse øker gjerne nå om dagen, inn mot store handleperioder som Black Week og julehandelen. Butikkene dukker gjerne opp for så å forsvinne igjen etter kort tid, enten når domeneleverandør eller politiet fatter mistanke, eller når svindlerne føler det begynner å brenne under føttene på dem, sier Gundersen.
Samtidig varsler betalingsleverandøren PayPal norske nettbutikker, spesielt de som selger varer globalt.
De kriminelle bruker gjerne grunnleggende teknikker som «phising», også kalt nettfisking eller digital snoking, og «smishing» eller SMS-snoking, som har som formål å få mottakeren til å gi fra seg personlig informasjon. Begge teknikkene brukes for å angripe både små og store selskaper for å få tak i økonomisk legitimasjon eller personlig identifiserbar informasjon. Grunnet mangel på eller begrensede ressurser for å verne seg mot nettsvindel, er dessverre SMB'er jevnlig et offer for disse angrepene, sier Makhija i en pressemelding.
Slik beskytter du virksomheten din
Makhija kommer med en rekke tips som kan bidra til å beskytte nettbutikkers virksomhet. Blant annet ber hun nettbutikker være på vakt etter mistenkelige ordre som er større enn normalt, å bruke et adresseverifiseringssystem (AVS) og reagere dersom en kunde ber om å endre leveringsadresse etter at ordren er betalt. Krev kortverifiseringsverdi (CVV) ved betaling.
Du er kjent med den tre- eller firesifrede sikkerhetskoden på kredittkortet. Det du kanskje ikke vet er at standarder for betalingskortindustrien forhindrer deg i å lagre CVV sammen med kredittkortnummeret og korteierens navn. Dette er grunnen til at det er så effektivt – det er praktisk talt umulig for svindlere å få tak i sikkerhetskoden, med mindre de har stjålet et fysisk kredittkort. De fleste systemer inkluderer et verktøy som krever CVV som en del av betalingsfunksjonen. Det bør du bruke, sier Makhija.
Det anbefales videre å bruke en oppdatert programvare ettersom OS-leverandører kontinuerlig oppdaterer programvaren deres med sikkerhetsoppdateringer for å beskytte mot sårbarheter, virus og skadelig programvare.
Opplys dine kunder og ansatte. Informer kundene dine om hvordan de kan netthandle trygt ved å ikke bruke samme passord på flere nettsider, og be dem om å bruke et komplekst passord på nettstedet deres. Nye netthandlere kan være svært uerfarne og bør bli påminnet om grunnleggende nettsikkerhet. I tillegg, bør du opplyse dine ansatte om viktigheten av å verne forbrukerdata, ettersom kriminelle ser etter svakheter i både systemer og hos mennesker, sier Makhija.
Det rådes til å samarbeide med intern kompetanse samt bransjepartnere for svindelbeskyttelse, noe som kan redusere tiden det tar før et svindelforsøk blir oppdaget, og igjen redusere de økonomiske kostnadene som følger.