Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Årets julegave 2021: ”En viktig komponent i hverdagen”

Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Parfymen skiller seg tydelig ut.

ANNONSE

Årets julegave 2021 kåres av Prisjakt - og det er ingen ringere enn parfymen som stikker av med æren. Begrunnelsen bygger på pandemiens ringvirkninger, både i den forstand at nordmenn lengter etter å dra ut og føle seg bra, men også når det kommer til den direkte konsekvensen av viruset - nemlig dårligere luktesans.

At interessen for parfyme øker nå ser jeg på som en effekt av pandemien. Vi har vært fanget i joggebukser og mattet hår - og nå som vi går tilbake i det sosiale livet, tar vi på oss dufter som signaliserer det, sier Maria Larsson, professor i persepsjon og psykofysikk ved Stockholms Universitet.

Larsson er ikke overrasket over at produkter som knyttes til et mer sosialt liv begynte å klatre på topplistene etter hvert som restriksjonene ble opphevet, men parfymen skal ha skilt seg tydelig ut.

Det er ofte at trender og livsstilsendringer i samfunnet påvirker kjøpsatferden vår. Et eksempel er at et stadig mer sosialt liv bidrar til den økende interessen for å kjøpe parfyme før jul. Prisjakt ser at parfymer har blitt mer populært på ønskelistene i oktober sammenlignet med september, der ser vi en økning på 37 prosent, sier Viktoria Andresen, spesialist på netthandel og forbrukeradferd hos Prisjakt.

Allerede i oktober hadde 57 prosent flere forbrukere prisvarsel på en parfyme, sammenlignet med i fjor. Prisjakts tall er klare - nordmenn har definitivt behov for ekstra duftopplevelser i tiden fremover.

Endringen under pandemien gjorde at vi ble totalt avskåret fra de sosiale kontaktene vi vanligvis har. De kunne til en viss grad erstattes med visuell og auditiv kommunikasjon – men vi var fullstendig avskåret fra all duftkommunikasjon som er en veldig viktig komponent i hverdagen vår. Vi skanner hele tiden omgivelsene med nesen fordi vi puster, sier Larsson.

Viktig å stimulere luktesansen

Som en bivirkning av Covid-19 er det flere som har mistet luktesansen. Larsson beskriver at det å være uten duftinntrykk er som å leve i en glassboble, og ifølge professoren kan luktblindhet i verste fall føre til depresjon.

Luktesansen vår er en motorvei inn til våre eldste deler av hjernen der følelsessenteret vårt befinner seg, noe som gjør at duftminnene våre er veldig farget av følelser. Dette gjør at duftminnene våre ofte er «rå» og usensurerte. Lukter kan direkte vekke sterk avsky eller en enorm følelse av nytelse, sier Larsson, og forteller videre:

Duftopplevelsen er også veldig formbar, nye dufter kan «lades» med assosiasjoner og man kan skape nye assosiasjoner til en allerede kjent duft. Det er derfor vi mennesker setter så pris på parfymer – vi har lastet dem med følelser.

Å omgi seg med dufter er ifølge professoren en form for hjernetrening, og hun påpeker viktigheten av å stimulere luktesansen, slik at den ikke forringes.

Flere rapporter viser i år at nordmenn er ekstra tidlig ute med julehandelen, og det er spådd at vi vil legge igjen 122 milliarder kroner i norske butikker og nettbutikker inneværende og neste måned. Da gjenstår det kun å se hvor mange pakker under treet i år som skjuler en duftende overraskelse.

Del artikkel: