Norske merkevarer innen mote og livsstil bikker snart milliarden i omsetning. Målet er at norsk mote skal være en anerkjent, verdiskapende og bærekraftig næring, forteller Elin Kathrine Saunes, daglig leder i Norwegian Fashion Hub (NFH).
NFH har totalt 62 medlemmer hvor alle er enkeltstÃ¥ende norske merkevarer. Ved Ã¥ samle aktørene bygges det kompetanse og samarbeidsprosjekter innen internasjonalisering, forretningsutvikling og posisjonering av norsk mote.Â
Hele bransjen omsetter for rundt 69 milliarder kroner, og sysselsetter rundt 41.000. Dette inkluderer de store utenlandske retailerne som er registrert i Norge. VÃ¥re medlemmer omsatte for 935 339 000 kroner i 2020, og hadde en vekst fra 2019 til 2020 pÃ¥ 2,1 prosent, forteller Saunes til Ehandel.Â
Den norske motebransjen ligger altså rett under milliarden, og med en klar vekst i resultat før skatt de siste årene kan det tenkes at man bikker det store tallet i løpet av neste år. De store utenlandske retailerne nevnt i sitatet ovenfor inkluderer for eksempel H&M, KappAhl og Lindex.
NFH samarbeider med flere aktører for Ã¥ øke eksport, mangfold og inkludering, samt større omstillingsprosjekter for en grønn og verdiskapende næring i Norge. I fjor økte eksporten av norsk mote med 6,5 prosent sammenlignet med 2019.Â
Vi jobber med dette gjennom et kompetanseprogram som bestÃ¥r av seminarer, kurs og utdanningsprogram, gjennom prosjekter som Norwegian Fashion Abroad for økt eksport, Norwegian Fashion Change for mangfold og inkludering, og Invest in Fashion for tilgang pÃ¥ kapital og investormiljøer, sier Saunes.Â
Dessuten er deres tette samarbeid med NF&TA, Norwegian Fashion and Textile Agenda, viktig for å kunne utvikle grønnere løsninger i bransjen.
Netthandel og bærekraft
Ifølge prosjektlederen kommer mye av omsetningen til deres medlemmer fra nettsalg, men deres Ã¥rlige rapport fra SSB skiller ikke ut omsetning fra netthandel fra de totale omsetningstallene til bedriftene.Â
Flere har opptil 50-70 prosent av omsetningen sin på nett, noen mindre - og noen enda mer. Det har helt klart økt gjennom pandemien. Før pandemien hadde hovedvekten av selskapene omsetning fra fysiske butikker, enten egne eller gjennom wholesale, forteller Saunes.
Under pandemien har mange nordmenn støttet opp om lokale bedrifter, og fokuset pÃ¥ bærekraftige alternativer har økt. I Virkes Handelsrapport for 2021/2022 kommer det frem at halvparten av den norske befolkningen mener de tar hensyn til bærekraft nÃ¥r de handler. Dessuten sier 8 av 10 nordmenn seg villig til Ã¥ endre livsstil av hensyn til klima og bærekraft.Â
Dette gjelder ikke nødvendigvis motebransjen, og Saunes forteller at de ligger pÃ¥ omtrent samme nivÃ¥ som før pandemien nÃ¥r det kommer til miljøbevisste forbrukere.Â
Gjennom Tekstilaksjonens forbrukerundersøkelse pÃ¥ bærekraftige holdninger og handlinger i 2021, ser vi at vi er pÃ¥ omtrent samme nivÃ¥ som før pandemien nÃ¥r det kommer til hvor opptatt forbrukeren er av Ã¥ handle bærekraftig nÃ¥r vi handler klær, sier Saunes, og uttaler videre:Â
Det vil si fire av ti. Det sank faktisk i 2020 til tre av ti. Men nÃ¥r man ser pÃ¥ tallene til vÃ¥re merkevarer sammenlignet med handelen forøvrig, kan det peke pÃ¥ en økt interesse for Ã¥ støtte lokale aktører.Â
NFH ble etablert i 2014 og har altså 62 medlemmer hvor alle er norske merkevarer innen mote og livsstil. Bransjeorganisasjonen legger til rette for samarbeid mellom norske tekstil- og motemerker ved å blant annet tilgjengeliggjøre og skape webinarer, seminarer og utdanningskurs spesielt tilpasset deres medlemmers behov.