Bookis vokser i rekordfart, og kunne forrige uke meddele at de bikket 300.000 brukere. Dette fordelt på det norske og svenske markedet. Dessuten røpet boktjenesten planer for 2022, som blant annet inkluderer lansering i et tredje marked.
I januar 2020 tok selskapet sitt første steg utenfor landegrensene. På kun én måned hang over 1000 svenske brukere seg på den populære tjenesten som tilrettelegger for salg av først og fremst brukte bøker, pant av ferdigleste bøker, samt royalties på brukte bøker som ivaretar forfatteren.
LES OGSÅ: Nettbokhandelen sikter mot 50 millioner - lanserer nytt konsept
Tidligere i høst fortalte gründeren Lasse Brurok at omsetningsmålet for 2021 var 50 millioner kroner. Nå er teamet spente på hva årets siste uker bringer.
Foreløpig har vi omsatt for 43 millioner kroner i 2021, så det blir spennende å se hvordan veksten fortsetter ut året, sier Brurok til Ehandel.
Om målet på 50 millioner legger han til at det absolutt skal være mulig å nå. I disse dager rår dessuten shoppingbonanzaen Black Week, og vi nærmer oss Black Friday med stormskritt. Det er nå tredje året på rad at Bookis boikotter Black Week og Black Friday.
Det er nok mange kjeder og butikker som har gjort seg avhengig av denne perioden for å nå sine salgsmål. I en verden som bør bli mer sirkulær synes vi ikke så mye om dette konseptet. Det er faktisk et ganske hissig kjøpepress, og dessverre ender det med at veldig mange kjøper ting de egentlig ikke trenger, sier Brurok, og uttaler videre:
Samtidig ser vi at flere store aktører tar ansvar. For eksempel liker jeg IKEA sin tilnærming med å skru og fikse på møblene du allerede har. Så forstår vi så klart at det tar tid med en slik omstilling. Jeg både håper og tror at forbrukeren vil bli mer bevisst hvordan de konsumerer de neste årene.
I 2020 fokuserte selskapet på det nylanserte konseptet royalties til forfattere ved salg av brukte bøker. Under fjorårets Giving Week samlet Bookis inn flere titalls tusen kroner i royalties.
Per dags dato har Bookis 225.000 brukere i Norge, og 81.000 brukere i Sverige. Om lanseringen i et nytt marked forteller Brurok at beslutningen ikke er tatt helt enda, men at planen er å gå inn i neste marked i løpet av 2022.