Av Klarna kåres livestream shopping til stjernen denne julen. I deres julerapport for 2021, Holidays Unwrapped, kommer det frem at spesielt hos de yngre målgruppene er TV-handel og liveshopping i ferd med å gjøre et comeback.
I november kunne vi se tydelig respons hos Powers engasjerte kunder, som endte med å handle for hele 11 millioner kroner i løpet av en knapp time. Dette var første gangen elektronikkjeden gjennomførte en livesending, og over 140.000 seere fulgte shopping-seansen.
LES OGSÅ: Powers liveshopping-debut – solgte for 11 millioner på under én time
Hele 59 prosent av målgruppen millennials (25-40 år), er interesserte i direktesendte shoppingarrangementer. For Gen Z (18-24 år) gjelder det samme for 39 prosent.
Hvis du frem til nå har vært usikker på om du skal innarbeide mindre tradisjonelle salgsformater i markedsføringen din, er nå tiden inne for å teste ut dette. Disse trendene vil ikke bare hjelpe deg med å skille deg ut i mengden, men også treffe og engasjere nye målgrupper virtuelt, skriver Klarna i sin rapport.
Selv om tallene ikke er like høye for de litt eldre respondentene i undersøkelsen, kommer det frem at 27 prosent av Gen X (41-56 år) og 18 prosent av babyboomers (57-75 år) også kunne tenke seg å delta i et livestream shopping-arrangement. Her er det altså mye potensiale for å engasjere kundene på en, hittil, noe mindre tradisjonell metode for nettbutikkene.
For Gen Z er dessuten sosiale medier absolutt å foretrekke for å hente inspirasjon til kjøp og for å oppdage nye produkter. 65 prosent av de spurte i nevnte undersøkelsen foretrekker Instagram som inspirasjons-kilde. Hos millenniumsgenerasjonen skiller Facebook seg ut som en favoritt, med YouTube på en god andreplass.