Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Slik ble e-handelsåret 2021 – og her er de heteste trendene 2022

Kenneth Pettersen, pressesjef i Posten.
Foto: Posten Norge
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"Er du god på bærekraft har du konkurransekraft"

ANNONSE

Når vi ser tilbake på 2021 kan vi konkludere med at nok et år gjennom pandemien har gjort netthandels- og logistikkbransjen enda mer omstillingsdyktige og derav godt rustet også for fremtidige endringer. Mer fokus på bærekraft og raske endringer er noe av det som trekkes frem av pressesjef i Posten, Kenneth Pettersen, når han ser på året som har gått.

I løpet av året har Posten satt ut pakkebokser på 1000 ulike steder i Norge, hvor kundene kan hente pakker fra netthandelen hele døgnet. Dette er én av en rekke lanseringer Posten har gjennomført i 2021. Flere pakkebokser er dessuten planlagt for utrulling i 2022.

Vi har lansert Shelfless, en fulfilment løsning som gir nettbutikker effektive og grønne logistikktjenester. Vi har lansert Norgespakke liten for pakker under fem kilo til en konkurransedyktig pris som raskt ble en suksess. Vi har også fått på plass en ny ambisiøs klima- og miljøstrategi som setter retning og fart, forteller Pettersen, og uttaler videre:

Vi har jobbet godt sammen internt på nye måter og det har gitt gode resultater eksternt. Vi er veldig fornøy med å ha levert veldig høy kvalitet til våre kunder gjennomgående i 2021 samtidig som vi har håndtert strenge koronarestriksjoner og et veldig høyt pakkevolum.

Hvert år øker andelen bevisste forbrukere som krever miljøvennlige løsninger og transparens – på tvers av bransjer. Det stilles høyere krav til leverandører, logistikkaktører og produsenter. Neste år vil Posten lansere flere grønne prosjekter, som for eksempel å gi kundene miljødata på pakkeleveranser i checkout.

Vi har lært mye om å jobbe sammen på nye måter, raske beslutningsprosesser og ikke minst har vi vist en god evne til å kunne snu oss raskt og smart. Det er positive erfaringer vi tar med oss inn i 2022 for å fortsette å levere like god, eller bedre, kvalitet i 2022, sier Pettersen.

Bærekraft = konkurransekraft

Ved spørsmål om hvilke trender Posten mener vil bli avgjørende i 2022, er svarene klare. Pettersen peker blant annet på bærekraft, digitale løsninger samt rask levering som viktige nøkkelpunkter.

Er du god på bærekraft har du konkurransekraft. Det finnes ikke noe alternativ. Vi har oppnådd mye på miljøsiden de siste årene og hever ambisjonene fremover. Vi jobber med flere prosjekter som skal redusere miljøutslippene. Mange av disse er knyttet til transport, men vi har også flere spennende ting på gang innenfor sirkulærøkonomi. Vi ønsker å stimulere til gjenbruk blant annet gjennom vår satsing på Norgespakke 0-5 kg som gjør det enkelt å sende ting hjemmefra til hvem som helst i Norge. Vi vil komme med flere spennende miljørelaterte nyheter i 2022, forteller Pettersen.

Utover dette er det tydelig at nordmenns handlevaner har endret seg de siste årene. Større pakkevolumer er kommet for å bli, og en robust og stabil drift med rask leveringskvalitet er viktig, i følge pressesjefen. I tillegg skal leveringen helst skje med et miljøvennlig fotavtrykk.

Pandemiens innvirkning på samfunnet og forbrukerne kan dessuten på flere måter overføres til forretningslivet, forteller Pettersen.

2021 har vært et år hvor vi har ønsket å stole på de vi har rundt oss i hverdagen, det gjelder også de man vil drive forretning med. Forutsigbarhet og troverdighet kommer til å være en viktig kapital også i 2022, avslutter Pettersen.

Del artikkel: