2021 kan oppsummeres som et begivenhetsrikt år for e-handelskonsernet Komplett Group. I begynnelsen av året vurderte selskapet en børsnotering – og i juni noterte Komplett Group sine aksjer på Oslo Børs, hvor selskapet ble verdsatt til flere milliarder kroner.
En rekke nyansettelser er dessuten gjort, hvor blant annet Kjetil Wisløff ble hentet inn som ny direktør for kategori og innkjøp. I tillegg ble Sarah Willand, organisasjons- og kommunikasjonsdirektør i TV2, en del av styret i Komplett Group i mai.
Vi har tatt en prat med Kristin Hovland, kommunikasjonssjef i Komplett Group, som forteller at det i løpet av året er spesielt Black Week-kampanjen som bidrar til å motivere deres medarbeidere på tvers i organisasjonen.
De store kampanjene som Black Week inspirer alltid våre medarbeidere. Det er gøy å jobbe når «trykket» er stort, sier Hovland.
Pandemien har mange innvirkninger på netthandelsbransjen. Blant annet har mangelen på halvlederkomponenter påvirket Kompletts drift over lenger tid. I tillegg kommer lange leveransetider og økende priser. Dette skal dog ikke ha påvirket deres kunder, som også under Black Week kunne handle uten å måtte bekymre seg for tomme lagerbeholdninger.
Pandemien har også preget Komplett, og vi opplever at vår nettbutikk har vært en viktig løsning for mange kunder. Samtidig har vi internt lagt ned mye arbeid i smittevern som har endret våre «gamle» rutiner vesentlig, forteller Hovland.
"Gratis frakt er en forutsetning"
Selskapet er nå det ledende netthandelsselskapet i Norden innen elektronikk. Etter snart to annerledes år har evnen til å omstille seg raskt også gjort seg gjeldende hos Komplett Group, hvilket vil komme godt med i en voksende bransje som er i stadig endring og utvikling.
Vi tror raskere levering av varer, å stadig forbedre vår kundeservice og aller helst gratis frakt er en forutsetning for de nye steg innenfor netthandel, sier Hovland, og fortsetter:
Våre analyser viser at netthandelen bare vil øke fremover, og at det å arbeide i Komplett betyr at man ikke er bundet til samme arbeidssted. Vi har nå medarbeidere fordelt på mange ulike lokasjoner som klarer å samhandle for å utvikle Komplett videre uten å fysisk sitte i samme rom.
I løpet av første halvår 2021 økte Komplett sine driftsinntekter med 1 milliard kroner. I andre kvartal landet omsetningen på 2,4 milliarder kroner.