ANNONSE

Konkurrenten kjøper smulene i konkursboet etter Brødboksen.no

Konkurrenten kjøper smulene i konkursboet etter Brødboksen.no
Morgenlevering.no overtar boet etter Brødboksen.no som denne uken slo seg selv konkurs.
Foto: Fredrik Myhre/Brødboksen.no/pressebilde
Bjørn Skomakerstuen

Den enes død, den andres brød.

ANNONSE

Mandag ble det kjent at Brødboksen TWD AS slo seg konkurs. Advokatfirmaet Ro Sommernes DA, ved advokat Erik Sandtrø, ble oppnevnt som bostyrer. Nå er det klart at Morgenlevering AS kjøper ut aktivaene fra konkursboet.

Morgenlevering AS er blitt enige med bostyret og panthaver etter konkursen i nettbabyen til Arnulf Refsnes. Løsningen innebærer at Morgenlevering overtar driftstilbehør og varelager fra konkursboet.

Den konkrete kjøpesummen er partene enige om at de ikke vil kommentere på nåværende tidspunkt.

Mer enn én million leveringer

Morgelevering.no ble etablert som et netthandelsprosjekt i 2014, og er eid av Schibsted og Amedia gjennom selskapet Distribution Innovation AS. Hver morgen leveres tusenvis av ferske bakervarer, aviser, magasiner, blomster og mye annet hjem til folk, og før jul passerte Morgenlevering.no én million leveringer.

Morgenlevering ble nylig etablert som et eget AS.

- Gjennom salget har konkursboet sikret at eiendelene i boet realiseres på en fordelaktig måte og det er sikret midler på boets hånd som gjør at tapet for den offentlige lønnsgarantien som prioritert kreditor er betraktelig redusert, sier bostyrer Erik Sandtrø, i en pressemelding.

Seks ansatte er sikret videre jobb

Rundt 200 personer mistet jobben da Brødboksen avviklet driften. Kun et fåtall av arbeidsplassene reddes og overføres til de nye eierne.

- Dessverre lykkes det ikke å redde så mange av Brødboksens arbeidsplasser som vi hadde håpet på, idet minimum seks ansatte er sikret jobb videre. I tillegg vil kjøper vurdere løpende behov for ytterligere personell fra Brødboksen.

- Det har vært gjennomført en intens salgsprosess siden konkurs ble åpnet. Boet har i den forbindelse vært i kontakt med en lang rekke interessenter og mulige kjøpere, herunder  grupperinger med eksisterende eiere, konkurrenter, distributører og nye aktører. Som følge av konkursboets lovpålagte utgifter til husleie for Brødboksens ulike lokasjoner og et betydelig varelager av ferskvarer og andre matvarer med svært begrenset holdbarhet, var det av stor betydning for konkursboet å finne en rask løsning. Etter en budprosess hadde Morgenlevering det høyeste budet, og boet solgte sine eiendeler og rettigheter til Morgenlevering.

 Imponert  

- Aller først må jeg si at jeg er imponert over innsatsen gründerne og de ansatte i Brødboksen har lagt ned, og den lojale kundebasen de klarte å bygge på svært kort tid. Det er bevis på at de hadde et sterkt konsept og en fremragende kundeservice, sier Harald Jacobsen, styreleder i Morgenlevering.

Han sier fysisk distribusjon er kostnadskrevende, men at de allerede har tilgang til dørmatten hos folk.

- Det har vi gjennom Helthjem-nettverket, som distribuerer aviser, magasiner, bøker og netthandelspakker til over 90 prosent av landets husstander 6-7 dager i uken. Ved å kunne benytte det eksisterende distribusjonsnettverket vil man ha et godt grunnlag for å etablere en bærekraftig og kundevennlig leveranse av frokostvarer over tid.

Vil videreføre det beste  

- Brødboksens konsept var interessant, med en sterk produktportefølje, brukervennlig teknologi og fantastisk kundeservice. Nå skal vi videreføre forretningsmodellen vi har i Morgenlevering, men forsterke denne med det beste fra Brødboksen. På den måten håper vi at vi klarer å bringe videre noe av sjelen deres, og samtidig skape et tilbud med det beste fra begge konsepter, sier Jacobsen.

For ham handler det til syvende og sist om å lage et best mulig tilbud for nye og gamle kunder som er bærekraftig over tid.

- Skal vi vinne og beholde tilliten deres må vi levere knallbra på tilgjengelighet, brukeropplevelse ved bestilling, produkt, innpakning, pris og leveranse hver eneste dag. Dette er våre klare målsettinger, mener Jacobsen.

Gir gass

Morgenlevering vil den nærmeste tiden trappe opp satsingen.

Det betyr blant annet videreutvikling av konsept og produktportefølje, der selskapet også er i dialog med nye leverandører og samarbeidspartnere.

Som et ledd i denne satsingen har selskapet nettopp ansatt Sara Kjelstrup som daglig leder. Hun har en master i Industriell Økonomi og Teknologiledelse fra NTNU, og kommer nå fra stillingen som Vice President for Online Classifieds i Telenor.

Hun har tidligere også jobbet ti år i Schibsted-systemet.

Del artikkel: