I desemberukene er det i år spesielt vekst i apotekene, melder Vipps. Selveste julaften er bare én dag unna – og mange ønsker tydelig å teste seg for å utelukke smitte når man reiser hjem til sine kjære i julen.
Apotekbransjen er dermed vekstvinneren om man ser på transaksjonsbeløp gjort med BankAxept-kort fra 1.-22.desember i år, sammenlignet med i fjor.
Denne bransjen har en vekst på hele 20 prosent. På de to neste plassene følger dyrebutikker og leketøysbutikker med en vekst på henholdsvis 16 og 11 prosent i transaksjonsbeløp i desember fra 2020 til 2021 gjort med BankAxept i årets julemåned, sammenlignet med fjorårets, sier Vegar Heir, kommersiell leder i Vipps, i en pressemelding.
Kommunikasjonssjef i Apotekerforeningen, Jostein Soldal, bekrefter at hurtigtestene er svært etterspurte for tiden.
Hurtigtester til hjemmebruk ble først tilgjengelig for åpent salg i sommer. Jeg antar at utviklingen i pandemien, og folks ønske om å teste seg selv, er hovedgrunnen til at desember-veksten hos apotekene har vært så stor i både transaksjonsbeløp og antall transaksjoner, sier Soldal.
LES OGSÅ: Siste innspurt i julehandelen – går mot en sterk avslutning mener Virke
Fortsatt vekst i netthandelen
I de mer typiske julegave-kategoriene ser man også en markant økning i antall transaksjoner gjort med BankAxept i desember. Her er veksten aller størst i kategorien leketøy, med 9 prosent vekst sammenlignet med i fjor. Deretter følger sport og fritid, samt klær, sko og tilbehør, med henholdsvis vekst på 8,7 og 6 prosent.
Når det kommer til netthandelskjøp gjort via Vipps, er det spesielt klær, sko og tilbehør som topper listen over hvilke bransjer som opplever størst økning i år. Elektronikk og hvitevarer, samt møbel og interiør, vokser også sterkt ifølge Vipps.