Svenske Matsmart.se er en digital redningsplanke for matleverandører som trenger å få ut produkter med korte eller overskredne «best før»-stempler - eller varer med pakningsendringer.
Storheter snuser på voksende nettkonsept
I desember i fjor skrev vi at Klarna-gründer Niklas Adelbarths investeringsselskap Norrsken, og dagligvaregiganten Axel Johnson AB, tror på nettmatkonseptet og spyttet inn 75 millioner svenske kroner.
Nå er det også klart summen er økt til 100 millioner svenske kroner, og at møbelkjempen Ikea er med blant de sist ankomne investorene, skriver Breakit.
- Matsmart er et interessant selskap med en genuin forretningsidé som stemmer godt overens med våre ambisjoner om at flere mennesker får tilgang til bra mat til en bra pris, sier Krister Mattson, Head of Corporate Finance, Tax & Treasury i Ikea Group.
Mer enn bare møbler
Mat er i Ikea-sammenheng blitt enda mer interessant enn før.
650 millioner mennesker over hele verden gikk i 2016 mette hjem fra et eller annet varehus. 16 milliarder svenske kroner genererte dette inn i totalomsetningstallene for Ikea.Â
Ifølge Business Insider skal hver tredje kunde ha besøkt et varehus i 2016 bare for matens del.
 Foto: Abdulla Al Muhaira/CC BY 2.0
Reddende matengler
Matsmart retter seg primært mot kunder som ønsker å spare litt penger og samtidig handle miljøbevisst.
For jo mer som selges av denne typen varer, jo mindre blir kastet mens jorden smiler.
I 2016 reddet Matsmart 708 tonn mat fra å kastes.
Selskapet som ble etablert i Sverige i 2014 er i dag også til stede i Norge og Finland.
Med dagens omsetningstakt ligger de an til en årsomsetning på rundt 200 millioner svenske kroner i 2017, uttalte selskapet i en pressemelding i desember i fjor.