Tidlig i november droppet Klarna nyheten om oppkjøpet av den svenske prissammenligningstjenesten Pricerunner. Det var flere spekulasjoner om at Klarna var på vei til å bli en markedsplass, noe flere talspersoner fra betalingsselskapet kunne avkrefte.
Nå er det klart hva som har vært planen hele veien – nemlig at Klarna skal tilby markedsføringstjenester for sine kunder. Det nye konseptet rulles i gang med et langsiktig samarbeid med Footway Group.
Vi er svært begeistret for å ha inngått dette utvidede partnerskapet med Footway Group. I løpet av det siste året har vi hatt et skarpt fokus på å bygge organisasjonen fra å være en tradisjonell salgsavdeling til å bli en strategisk og langsiktig vekstpartner for våre samarbeidende butikker. Målet vårt med dette er å gi våre partnere muligheten til å tiltrekke seg nye kunder, øke sin vekst og ekspandere til nye markeder, i tillegg til å kunne tilby våre betalingsløsninger. Dette gjør vi ved å tilby et bredt utvalg av marketing-løsninger. Dette er vårt mest visjonære partnerskap så langt i Norden, og vi har store ambisjoner for vårt videre samarbeid med Footway Group og hvordan vi skal støtte deres fremtidig vekstplaner, sier Geir Østby, Norgessjef i Klarna, i en pressemelding.
Oppkjøpene Klarna har gjort det siste året, av eksempelvis Pricerunner, Toplooks, Piggy, Hero og Apprl, skal være en del av utviklingen av deres nye markedsføringstilbud. I tillegg har en egen in-house ekspertise vært i fokus, og tradisjonelle salgsteam er satt til side til fordel for flere små team som jobber på tvers av mange funksjoner.
LES OGSÅ: Her er alt du bør vite om Klarnas oppkjøp av Pricerunner
Klarna skal nå støtte sine partnere innen områder som utvikling av innhold- og mediatjenester, analyse, influensermarkedsføring, shopping og conversion strategy og performance marketing.
Våre dedikerte team har et klart fokus på vekst, på rådgivning, bygge og utvikle våre butikkpartneres merkevarer, basert på deres behov. Et team, som består av rundt åtte personer, har både produkt- og kundeansvarlige, utviklere, marketing-eksperter og analytikere. Denne in-house ekspertisen, i kombinasjon med Klarnas betalingsløsninger og marketing-kanaler og løsninger, er svært kraftfulle verktøy for butikkene til å få flere kunder, øke trafikk til nettsider, øke konverteringer, størrelsen på handlekurvene og høyere omsetning, sier Østby.
LES OGSÅ: Prisjaktsjefen om Klarnas satsinger: "Forbrukeren blir taperen"
Sentralt partnerskap for begge parter
Avtalen inngått mellom Klarna og Footway Group innebærer blant annet at Footway Group forplikter seg til å benytte seg av betalingsgigantens løsninger innen både betaling og markedsføring.
Samtidig skal Klarnas betalingsløsninger lanseres i 10 nye markeder utenfor Norden. Begge parter omtaler samarbeidet som sentralt for deres vekststrategi.
Vi er veldig fornøyde med å utvide vårt partnerskap og at Klarna kan støtte vår globale strategi for hurtig vekst for antall merkevarer på vår plattform. Partnerskapet gir oss enda flere muligheter til å utvide vår virksomhet ved hjelp av Klarnas marketing-tjenester og slik få nye kunder og trafikk med høy kvalitet til butikkens nettsider. Vi er trygge på at vår forpliktelse til å bruke Klarnas innovative og mange løsninger for marketing og vekst vil være en viktig faktor for veksten til Footway Group, sier Martin Kamphav, Head of Business Development i Footway Group.
I tillegg til bruk av Klarnas sosiale kanaler vil partnerskapet inkludere flere løsninger innen deres nye markedsføringstilbud, som Comparison Shopping, AI-baserte stylingmotorer, en virtuell shoppingplattform samt en influenser markedsføring- og måleplattform.