Totalt for 2021 leverte Helthjem 13,4 millioner pakker – en økning på 54 prosent sammenlignet med rekordåret 2020. Året ble avsluttet med tidenes all-time-high i desember, hvor hele 1,65 millioner pakker ble levert i løpet av én måned.
Vi har tatt en prat med daglig leder i selskapet, Anders Lunde Angen, som blant annet forteller om en rekke nye tilskudd i kundeporteføljen og peker på noen trender for det nye året.
Vi hadde et veldig godt 2020 sammenlignet med 2019, så det at vi klarte å vokse betydelig raskere enn markedet også i 2021 er jeg stolt av. Våre ansatte har gjort en veldig god jobb, og vi har hatt med oss nettbutikker som har vært flinke og sendt mange pakker. Vi har også fått med oss mange nye kunder, som vi ønsker velkommen til Helthjem-familien, sier Angen til Ehandel.
Noen av de største, nye kundene gjennom fjoråret er Kappahl, NA-KD, Kondomeriet, Bangerhead, Haypp Group samt Gelato. Til sammen hanket Helthjem inn mer enn 100 nye nettbutikker i løpet av 2021, opplyser Angen.
Mengden pakker levert mellom privatpersoner vokser i rakettfart, og sammenlignet med normalåret 2019 har dette segmentet vokst med hele 390 prosent. Leveringen for nettbutikker har vokst med 162 prosent, også sammenlignet med 2019. Per nå fordeler volumet til Helthjem seg mellom nettbutikker og privatpersoner med henholdsvis 85 og 15 prosent.
Utslippsfri levering
I løpet av 2025 skal Helthjem redusere sine utslipp med 50 prosent. Som en del av dette er i underkant av 20 prosent av rutene til Helthjem-nettverket betjent med grønn levering – altså benyttes det seg av el-kjøretøy og gående hjemleveringsbud.
Høsten 2021 inngikk selskapet et samarbeid med motegiganten NA-KD, for å synliggjøre muligheten for en grønn hjemlevering til forbrukerne. Selv om Helthjem ikke innehar statistikk på at flere har valgt nettopp dem i utsjekk hos moteaktøren, kan han dele at volumet fra NA-KD har økt betraktelig.
Det vi har gjort for NA-KD er å dele informasjon på hvilke postnumre vi tilbyr grønn levering. Det de har vært veldig flinke til, og som vi heier frem, er å synliggjøre der det finnes et grønt alternativ til last-mile-levering. Slik kan kundene gjøre mer informerte valg i utsjekk, sier Angen.
Dette vil gjøre seg gjeldende i 2022
Bærekraft er i prinsippet den største trenden vi kommer til å se innen e-handel de kommende årene. Stadig flere forbrukere blir ikke bare mer bevisste, men de krever grønnere løsninger som ikke skorter på kvalitet eller effektivitet.
Angen mener at det i hovedsak vil dreie seg om tre temaer i 2022, nemlig transport, produksjon og sirkulær økonomi.
Vi som transportører må være flinke til å gjøre grønne investeringer. Vi må også være gode på å gi nettbutikkene informasjon slik at de kan kommunisere rundt det, både i utsjekk og i kundereisen, slik at forbrukeren kan gjøre kvalifiserte valg, sier Angen og fortsetter:
Reduksjon av miljøbelastning fra transport er som sagt viktig, men brorparten av utslippet for ett produkt er relatert til produksjon. Jeg tror man er nødt til å bygge en bærekraftig sirkularitet i sine forretningsmodeller som nettbutikk eller som retailer i Norge.
Under våren 2022 vil Helthjem annonsere to nyheter knyttet spesifikt til dette, hvor samarbeid er inngått med to store aktører innen klær og mote, røper Helthjem-sjefen. Samarbeidene vil i hovedsak dreie seg om kjøp og salg av brukte varer, hvor en forenklet kjøps-, salgs- og leveringsprosess skal skille seg ut mot andre lignende tjenester som allerede er etablert i markedet.
Sirkulær økonomi og sirkularitet vokser fortere enn nysalg. Det å klare å posisjonere seg med gode logistikkløsninger og tilbud innen bruktsalg, reparasjon, utleie og annet som vokser frem innen sirkulær økonomi er både god butikk – men også viktig for at vi som et samfunn skal klare å nå FNs bærekraftsmål.
Avslutningsvis forteller den daglige lederen at Helthjem har sterk tro på at trendene som allerede gjør seg gjeldende vil fortsette, og at volumet vil flytte seg fra butikk til hjemlevering.
Norge, e-handel og logistikk er et attraktivt marked. Her vil det fortsette å komme mange spennende nisje-tjenester som løser enkelte deler av kundebehov på en veldig god måte, både i logistikk og i resten av kundereisen, avslutter Angen.