Finske Musti Group driver rundt 250 dyrebutikker i Norge, Sverige og Finland under varemerkene Musti ja Mirri, Musti, Arken Zoo og Djurmagasinet.
I tillegg sikret de seg de svenske pure playerene Animail og VetZoo i november i fjor for å sikre seg en større og bedre digital tilstedeværelse..
Musti ja Mirri, Musti Groups gullkalv, omsatte totalt for 154 millioner euro i 2016 - noe som tilsvarer rundt 1,5 milliarder norske kroner.
Helt i 100
Erik Ringen Skjærstad, administrerende direktør i Musti i Norge, er ikke skuddredd.
Overfor Retailmagasinet er han ikke snauere enn at han omtaler seg og sitt som en av de mest aktive retailerne i landet, og at de helt klart er kommet for å bli her til lands med tro på inntil 100 butikker.
Som de fleste andre innen retail er det en konstant kamp om å finne de beste stedene for å kunne banke opp en butikk. 12 planlagte butikker ble til 10 i fjor. Det er han fornøyd med som nykommer i et nytt marked.
Musti-sjefen i Norge har over 15 års erfaring fra retail, blant annet fra Statoil Detaljhandel, Varner og Enklere Liv.
Lokasjonskamp og fin vekst
- Det har vært en kamp for å finne lokaler, erkjenner han. Etter å ha brukt det siste året til å ta et utall telefoner, kjøre mange mil og ha massevis av møter for å presentere konseptet. Men jeg opplever helt klart et stemningsskifte nå. Tilbudene er mange og tonen en helt annen enn for et år siden. Fordi vi har bevist at vi er levedyktige og at vi er kommet for å bli, sier han til fagtidsskriftet.
Mustis hovedkontor i Norge ligger på Vinderen i Oslo. Her kan åtte ansatte blant annet glede seg over salgstallene som viser en fin økning i utvikling og vekst på nærmere 40 prosent i snitt.
- Vi har større selvtillit nå. Vi ser blant annet at butikken på Storo hadde en vekst på 57 prosent i forhold til samme tid i fjor. Her har Musti størst vekst på hele senteret. Og nettopp det at vi klarer å skape vekst i våre eksisterende butikker er en helt klar forutsetning for at vi skal kunne fortsette å åpne nye butikker, slår han fast.
Hundeshow, spa og klovner
Kjedens første år her til lands viser at de har fått butikker til å gå bra i så vel handlegater som kjøpesenter og næringsparker.
- Men vi har også lært mye om hva som må til for at vårt konsept skal lykkes. Jeg mener vi har knekt koden med hensyn til markedsføring og lokale aktiviteter som skaper engasjement.
Sjefen for det hele tror de må være en av de mest aktive retailerne i landet. Hundeshow, catwalk, klovner som lager ballongdyr og andre liknende aktiviteter som har skapt glede og engasjement.
Flere steder har Musti etablert et samarbeid og en samlokalisering med en veterinærkjede, noe Skjærstad beskriver som et «uslåelig tilbud».
En annen nyskapning er hundespa, som først ble etablert på Storo, der det har vært fullbooket siden mai i fjor.