Forbrukerrådet mente at XXL fortjente en økonomisk sanksjon etter at de slo ned på bruken av ikke reelle før-priser i fire ulike kampanjer, skriver Dagens Næringsliv.
XXL sto last og brast på at prisene var reelle, og bragte derfor saken inn for Markedsrådet for å kjempe sin sak.
Ifølge DN var partene blant annet uenige om tilbud forbeholdt medlemmer av kundeklubben skulle telle som før-priser.
Fredrik Steenbech, administrerende diektør i XXL, mente at vedtaket fra Forbrukerombudet var basert på feil rettsgrunnlag.
- Derfor tok vi saken til Markedsrådet og vant frem, sier Steenbech, som videre sier at det var helt greit å få saken prøvet på et høyere nivå.
Den norske sportgiganten mente de i praksis aldri vil kunne annonsere med avslag hvis vedtaket ble stående.
Markedsrådet er klageorganet til Forbrukerombudet. De fastslo at vedtaket som ble sendt av Forbrukerombudet måtte anses ugyldig på grunn av feil rettsanvendelse.
XXL slipper dermed boten på én million kroner - og får samtidig dekket 140 000 kroner i saksomkostninger.