Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Nærmer seg 100 millioner kroner i nettsalg

Tight nettgjeng med baller
Per William Frøisland, daglig leder i Netthandelsgruppen, har sammen med selskapets rundt 30 ansatte kunne boltre seg på dette 2500 kvadratmeter store kontor- og lagerlokalet på Ryen i Oslo det siste året.
Foto: Bjørn Skomakerstuen
Bjørn Skomakerstuen

Det startet med 12 millioner kroner i omsetning i 2015. Siden har netteventyret som i hovedsak baserer seg på klær, undertøy og sportsernæring bare fortsatt veksten.

ANNONSE

Netthandelsgruppen er paraplyen som nettbutikkene Tights.no og Comfyballs.no hører innunder.

Det startet i en liten leilighet i Bogstadveien - med et mellomstopp i Vika - før de til slutt i januar 2017 endte på Ryen. 

Alle kjente og kjære hovedstads-steder.

Sterk vekst på få år

Fra 12 millioner kroner i omsetning i 2015, til 45 millioner i 2016, begynner nettgjengen å nærme seg den magiske 100-millionersgrensen.

Endelig regnskap er ikke klart, men selskapet omsatte ifølge en fersk pressemelding i fjor for 80-85 millioner kroner eks mva. Netthandelsgruppen sier ikke noe om selskapets bunnlinje i pressemeldingen.

Det blir mange sene kvelder og netter

Per William Frøisland

Flyttingen til Ryen var nødvendig. Men det kostet, og etterlot trolig mangt et grått hår hos de involverte i selskapet.

Kostbar flytting

-  En særdeles kostbar og ressurskrevende hasteflytting av lageret medførte store økonomiske tap på starten av året. Vi er jo en gründerbedrift som startet for få år siden, og har aldri hentet investorkapital. Å starte året med flere millioner kroner i minus var selvsagt ikke lett. Vi har derfor måtte være mer konservative med både drift, forretningsutvikling og markedsføring enn hva vi så for oss. Men at vi nesten har doblet omsetningen i et sterkt konkurransepreget marked er jeg personlig godt fornøyd med. Dette hadde vi aldri klart uten en helt fantastisk gjeng som har lagt ned en voldsom arbeidsinnsats og dermed klarte å avslutte 2017 på et helt annet nivå enn starten av samme år, sier markedssjef Frederik Aune Guttormsen.



Bak disse veggene befinner Netthandelsgruppen seg. Foto: Bjørn Skomakerstuen

Takket nei til Statoil

Per William Frøisland, selskapets daglige leder som i sin tid takket nei til plass i Statoils relativt prestisjetunge talentprogram for å satse på eget nettselskap, legger ikke skjul på at vekst er en stor utfordring for dem.

Å starte året med flere millioner kroner i minus var selvsagt ikke lett

Frederik Aune Guttormsen

- Det er en enorm forskjell fra å starte en nettbutikk med noen kompiser og dra på postkontoret med tre-fire pakker hver dag, til å optimalisere en bedrift som kjøper inn, markedsfører og ekspederer en ordrestrøm på cirka 50 000 kunder de siste to-tre månedene. Med rundt 30 ansatte, utbygging av lager, rekruttering, produkt-, teknologi- og webutvikling og mye mer er dette både utrolig lærerikt og krevende. Det blir mange sene kvelder og netter. En sentral del av strategien vår er å insource mest mulig, og at dette fungerer godt mener jeg er synlig på vekstraten, sier Frøisland.

Pengebingestyreren er også fornøyd

Men om de to ovenfornevnte er fornøyd med utviklingen, så er det til syvende og sist den som styrer «pengebingen» som får det siste ordet med i spillet i vurderingen om det er vellykket eller ikke.

Og jammen er ikke også selskapets økonomiansvarlig, Gard Valderhaug, fornøyd med det som har skjedd.

- Som nevnt var lagerflyttingen på starten av året en meget kostbar affære, og vi hadde i praksis driftsstans en periode grunnet problemene her. Tidligere har vi fokusert på å bytte lønnsomhet mot raskere vekst. Det har vært tilfredsstillende å se at vi klarte å justere driften mot mer lønnsomhet og samtidig fortsette å vokse i nesten samme tempo. De siste månedene i 2017 har vært sterke økonomisk, både omsetningsmessig og resultatmessig, og har langt på vei kompensert for den sure starten på året, sier han avslutningsvis.

Del artikkel: