Onsdag denne uken lanserte Snapchat sitt nyeste satsing innen AR, nemlig katalogdrevne shopping-filtre. Dermed kan forbrukerne teste produkter i appen, for så å sendes direkte videre til nettbutikken dersom de ønsker å gjennomføre et kjøp.
I tillegg utvider Snapchat sin Lens Web Builder, hvilket er programmet merkevarene kan bruke for å utvikle sine egne shopping-filtre. Her har Ulta Beauty og Mac Cosmetics vært først ut som betatestere.
Med tusenvis av produkter å oppleve virtuelt kan Snapchattere uttrykke stilen sin, prøve digitale versjoner av virkelige produkter, klikke seg gjennom for å kjøpe og til og med dele shoppingopplevelsen med venner. Snapchattere bruker nå AR mer enn 6 milliarder ganger per dag, og 93 prosent av brukerne er interessert i å bruke AR til shopping, skriver Snapchat.
I løpet av to uker genererte Ulta Beauty over 50 millioner kroner i kjøp via den nye funksjonen på Snapchat. Samtidig har over 30 millioner brukere testet shopping-filtrene. De neste månedene skal et bredere spekter av merkevarer innen ulike bransjer lansere egne filtere være på plass.