Det ble en sterk avslutning på året, melder Virke som deler detaljhandelens tall fra SSB. Spesielt kraftig er veksten innen netthandel, etter to år med rask omstilling og utvikling.
Sammenlignet med samme måned i 2020 ser vi en netthandelsvekst på hele 11 prosent i desember.
De siste to årene innebærer et taktskifte i den digitale omstillingen, og stadig oftere ser vi at netthandel smelter sammen med fysisk handel. Alle er på nett og overgangen mellom mobiltelefonen og butikken blir stadig mer sømløs, sier Jarle Hammerstad, leder for bransjepolitikk i Virke, i en pressemelding.
Desember leverte betydelig bedre enn det som var forventet, og ble en sterk avslutning på året med en vekst på 2,5 prosent sammenlignet med samme måned i 2020. Veksten kan tilknyttes smittevernstiltakene som ble innført i desember, hvilket førte til mindre grensehandel og mindre pengebruk innen tjenester.
Julehandelen avsluttet sterkt og var en god avslutning på et allerede godt år for detaljhandelen. Skiftende smitteverntiltak gjennom året rammer enkelte deler av handelen hardt, men da er det gledelig at klær og sko hadde en god julehandel, sier Hammerstad, og fortsetter:
I perioder med strenge smitteverntiltak bruker vi mindre penger på tjenester, og en god del av dette tas ut ut i økt varehandel. Og varene ble handlet mer i norske butikker da grensehandelen stoppet opp i begynnelsen av desember. Dette førte til at julehandelen ble bedre enn ventet.
For dagligvaren har året vært ujevnt og takten har fulgt regjeringens smitteverntiltak og strenge restriksjoner. Året endte med et fall i omsetningen for dagligvare på 2,5 prosent i desember, sammenlignet med samme periode i fjor. Dette er allikevel en knallsterk måned, som bekrefter at hvor viktig det er å få gjort noe med grensehandelsproblemet, påpeker Hammerstad.