I tre år har Smallmatters gjort produksjon av materialer andre kaller avfall. Det hele startet som et B2B-eventyr, men i dag gjør gründerne Janicke Lorange og Line Houge suksess både i HORECA-markedet, blant privatpersoner samt det offentlige markedet.
Samtidig som 2021 pandemien har herjet med hotell-, reise- og utelivsbransjen, åpnes det for nye muligheter langs veien. Kundelisten vokser, og det samme gjør nettbutikken som i løpet av 2021 økte med hele 152 prosent.
Det som er veldig positivt er at folk generelt begynner å fokusere mer på hvordan det de handler er laget, og hva det er laget av. Miljøvennlige produkter blir viktigere, selv om det fortsatt er en lang vei å gå fra hva man snakker om, og hva man faktisk gjør. Pris er fortsatt det viktigste, Sier Janicke Lorange, medgründer av Smallmatters, til Ehandel.
Leverte 3000 nett til barnehager i Oslo
Smallmatters har flere baller i luften. De produserer bager, vesker, mapper og poser av tekstilrester som selges i nettbutikken. Her kan man også finne gensere av restegarn i kashmir. For de faste kundene Hurtigruten, Oslo Open House og Åpent Bakeri produseres skittentøy- og hårfønerposer, handlenett, brødposer og forklær.
Spesielt spennende er samarbeidet med Fjong, som vi synes har et helt fantastisk konsept. For dem har vi laget poser de kan ha vesker og smykker i for utsendelse, forteller Lorange.
Klesdelingsplattformen er en av de private aktørene Smallmatters samarbeider med, men i løpet av det siste året har også offentlige kunder meldt sin interesse, deriblant Oslo kommune.
Bydel Alna har gått inn for å kutte all plastbruk i barnehagene, og fått laget skiftetøyposer i utgåtte duker fra norske hotell samt veldig fine nett til skittentøy laget av overskuddsmaterialer fra skjorteproduksjon i Europa. De har fått levert 3000 nett i til sammen 48 forskjellige materialer! Veldig bra og bærekraftig, sier Lorange fornøyd.
I tillegg til at kundegruppene vokser på tvers av markedene, tester Smallmatters nye konsepter. I fjor brukte Line Houge, medgründer i Smallmatters, mye tid på å designe en rekke plagg for det norske motemerket Islow Nordic.
I kolleksjonen, som fikk navnet Islow Nordic by Smallmatters, finner vi flere plagg produsert i resirkulerte materialer, som også er mulig å gjenvinne dersom det skulle bli nødvendig med tiden.
LES OGSÅ: B2B-gründere gjør suksess: "Vi er tidlig ute"
Går all in med fysisk butikk
Omsetningen er under 2021 tredoblet mot fjoråret, men også kostnadene har økt. Fabrikker som selskapet samarbeider med har til tider vært stengt grunnet pandemi og høye strømutgifter. Samtidig har frakt og transport både økt enormt i pris og vært forsinket med opptil et halvt år.
I tillegg er vårt opprinnelige kundegrunnlag, hotell og eventbyråer, svært rammet av korona. Vi må derfor hele tiden tenke nytt og nye muligheter, sier gründeren.
En av de nye mulighetene er å teste konseptet i fysisk butikk. Smallmatters har hatt en rekke vellykkede pop-ups i Oslo, og velger nå å gå all in på omnikanal med egen butikk på Tåsen i Oslo.
Vi er litt impulsive, så vi leide et stort lokale på Frogner for en liten periode. Der opplevde vi mye interesse og fikk mange nye kunder, og det ga mersmak på å starte egen fysisk butikk, forteller Houge, og fortsetter:
Man har jo snakket om butikkdøden lenge. Nå ser man faktisk at de som har både fysisk butikk og nettbutikk, merker økning begge steder. Nettbutikken blir en god markedsføringskanal for butikken og omvendt. Samtidig er det mange som vil kjenne på produktene før de handler på nett, og det kan vi nå tilby i vår butikk, sier Houge.
Det skorter ikke på nyheter fra de engasjerte gründerne som brenner for bærekraftig design og kanskje rettere sagt: bærekraftige løsninger som ikke går på bekostning av design.
Foruten butikkåpning vil 2022 preges av flere nye konsepter og lanseringer, og gründerne kan blant annet røpe at Smallmatters Second Life vil lanseres i deres nettbutikk om kort tid. Her kan kunder selge tilbake produkter kjøpt hos selskapet – slik at materialene kan gjenvinnes, eller slik at produktene kan repareres før videresalg.