ANNONSE

Lindex med beste resultat på 68 år: ”En fremragende prestasjon”

Lindex doblet resultatet - lønnsomheten økte på alle markeder
Susanne Ehnbåge, administrerende direktør v/Lindex.
Foto: Lindex
Linn Adine Andersen

"Et klart budskap om styrke"

ANNONSE

Lindex deler i dag sine beste resultater noensinne med økt lønnsomhet i alle kanaler. Driftsresultatet for 2021 økte med 114 prosent og utgjorde over 650 millioner kroner. Dette er mer det dobbelte sammenlignet med både 2020 og 2019.

Det justerte driftsresultatet, som sies å være det beste i selskapets historie, landet på 705 millioner kroner i 2021, en økning på 132 prosent mot fjoråret.

I dag rapporterer vi Lindex’ høyeste salg noensinne, både for fjerde kvartal og for hele året 2021. Vi rapporterer også det beste justerte årsresultatet i Lindex’ 68-årige historie. En fremragende prestasjon takket være alle ansattes fantastiske engasjement, store kundefokus og drivkraft, sier CEO Susanne Ehnbåge i en pressemelding.

Også på nett fortsetter Lindex å vokse. Det digitale salget skal totalt for fjoråret ha utgjort 20,6 prosent av moteselskapets totale salg i 2021. Dette er en økning på 47 prosent.

Vi økte lønnsomheten i alle salgskanalene og forretningsområdene våre, til tross for stadige restriksjoner og tøffe utfordringer for de fysiske butikkene som opplevde periodiske nedstengelser i enkelte markeder. Vi avsluttet året med en veldig sterk salgsøkning for fjerde kvartal på over 25 prosent. Det at vi også økte salget og resultatet i forhold til 2019, året før pandemien traff, er et klart budskap om styrke. Jeg er ekstremt stolt over hva vi i Lindex har oppnådd sammen, sier Ehnbåge.

Store ambisjoner

Lindex har tidligere meddelt at de satser sterkt på femtech, med sitt Female Engineering-merke. Her benyttes teknologi og innovasjon for å utvikler tilbud med kvinnen i fokus, opplyser selskapet. Denne satsingen skal være en del av moteselskapets bærekrafthsløfte og sirkulære transformasjon.

Det å være en del av femtechs marked, med Female Engineering-merket, er en spennende investering der vi bruker teknologi og innovasjon til å utvikle tilbudet vårt med kvinnens behov i fokus, og der vi skaper nye bærekraftige vekstmuligheter. Vi har store ambisjoner fremover på vår reise som et globalt, merkevareledet og bærekraftig moteselskap, sier Ehnbåge, og fortsetter:

I tråd med den langsiktige strategien vår, planlegger vi å gjøre omfattende strategiske investeringer de kommende årene for å muliggjøre betydelig vekst, mens vi fortsetter transformasjonen vår til en mer bærekraftig virksomhet med sterk lønnsomhet. Viktige investeringer vil skape langsiktig robusthet i den stadig skiftende bransjen vår, hvor vi vil fortsette å stå sterke og klare for fremtiden.

Del artikkel: