Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Disse oppfattes som bransjens mest bærekraftige selskap

Kathrine Opshaug Bakke, bruktmarkedsekspert og leder for FINN torget.
Foto: Caroline Roka/FINN.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Årets forbrukerundersøkelse er klar.

ANNONSE

Nok en gang kårer Sustainable Brand Index de mest bærekraftige selskapene, alt å dømme etter hvordan merkevaren blir oppfattet av forbrukeren. Den europeiske forbrukerundersøkelsen har gjort årlige undersøkelser i Norge siden 2013, og den gjennomsnittlige scoren til norske selskaper har økt jevnt og trutt siden den gang.

265 merkevarer er med i undersøkelsen, på tvers av 25 ulike bransjer. Her er for eksempel e-handel, flyselskaper, moteselskaper og banker inkludert. De som er med i undersøkelsen er valgt ut basert på en rekke krav. Blant annet er selskapene plukket ut etter markedsandel på sine respektive markeder, turnover og generell merkevarekjennskap.

Totalt for alle merkevarer på tvers av alle bransjer, er det kåret ti på topp. De er listet opp her i stigende rekkefølge; Bama, Kiwi, Rørosmeieriet, Vipps, Stormberg, Coop, Tine, Q-meieriene, IKEA og FINN.no. Det er altså FINN.no som stikker av med seieren som den merkevaren som oppfattes mest bærekraftig blant norske forbrukere.

De siste to årene har vi hatt en ekstrem vekst på FINN torget, både når det gjelder annonser, trafikk og søk. Mye av dette er resultat av pandemien, men vi ser også at aksepten for å kjøpe og selge brukt virkelig har økt i befolkningen i denne perioden - noe som er utrolig positivt, forteller Kathrine Opshaug Bakke, som er bruktmarkedsekspert og leder for FINN torget, i en pressemelding.

En viktig årsak til at Finn går av med seieren, er ifølge studiens grunnlegger økt fokus på sirkulær økonomi i Norge.

Sirkulær økonomi, spesielt å dele og kjøpe brukt, har havnet høyere og høyere på agendaen de siste årene. Bevisstheten rundt tjenester som Finn.no har derfor økt og nordmenn er tydelig positive til forskjellen de selv kan gjøre ved å bruke dem, sier Erik Elvingsson Hedén, grunnlegger av Sustainable Brand Index.

LES OGSÅ: Disse har landets beste omdømme: "Selvfølgelig utrolig stas"

Stormberg vinner for fjerde året på rad

Innen kategorien e-commerce finner vi totalt 11 kandidater, her i stigende rekkefølge; Amazon, NetOnNet, Nelly.com, Zalando, Komplett.no, Indiska, Lyko, Oda, Fjellsport, Godtlevert og FINN.no.

I kategorien Clothes & Fashion – Brands, finner vi totalt 12 kandidater, også her i stigende rekkefølge: Pierre Robert, Puma, Anton Sport, Nike, Madshus, Kari Traa, Adidas, Fjällräven, Norrøna, Helly Hansen, Bergans of Norway og Stormberg. Dette er fjerde året på rad hvor Stormberg ligger på topp i denne kategorien.

Vi vil takke våre kunder og folket for tilliten. Det er en ære å bli ansett som bransjens mest bærekraftige, det inspirerer oss i det videre arbeidet, sier Hege Nilsen, daglig leder i Stormberg, i en pressemelding.

Flere bransjevinnere (total ranking) finner du her:

Bank – Vipps (7)

Skjønnhet – The Body Shop (18)

Klær og mote, butikker – Lindex (71)

Forbrukervareselskap – NorgesGruppen (37)

Møbler og dekorasjon – IKEA (2)

Dagligvare – Coop. (5)

Hobby og fritid – Clas Ohlson (32)

Hvitevare og elektronikk, butikker – Elkjøp (93)

Pakker og logistikk – Posten (14)

Del artikkel: