I dag presenterte Lindex sin bærekraftsrapport for 2021. Det er ingen tvil om at vi har en jobb å gjøre de kommende årene – FNs klimarapporter taler for mindre forbruk, sirkulære løsninger samt kutt av ikke-fornybare ressurser om man skal klare å nå målet om å begrense den globale oppvarmingen til 1,5°C.
Moteselskapene må være en del av løsningen, da produksjon av klær utgjør en av de mest forurensende bransjer i verden. Lindex peker på en rekke høydepunkter fra 2021, hvor flere delmål ble nådd. Samtidig fortelles det om flere utfordringer som må møtes, innen kvinnerettigheter, menneskerettigheter og tilrettelagte arbeidsforhold i tillegg til miljø og klima.
De kombinerte konsekvensene av sosial uro, politisk ustabilitet, miljøforringelse og pandemien kan føles overveldende. Dette er grunnen til at jeg er så stolt av styrken og engasjementet jeg ser hos kollegene rundt meg. Det er ikke lenger et alternativ å drive forretninger som vi pleier, og sammen holder vi fast ved potensialet for endring som er unikt i dette øyeblikket, sier Susanne Ehnbåge, CEO i Lindex, og fortsetter:
Vi har avgitt et løfte om å utgjøre en forskjell for fremtidige generasjoner, og vi er midt i en stor transformasjon hos Lindex som åpner for helt nye måter å eksistere og gjøre forretninger på. Og vi blir stadig minnet på at vi ikke er de eneste som arbeider mot en transformasjon. Vi ser at kundene våre revurderer valgene sine. Vi kombinerer innsatsen vår med partnere i bransjen og andre partnere for å skape større drivkraft. Vi ser innovasjon som endrer hvordan vi designer, produserer, transporterer, sporer og bruker mote. Transformasjon i moteindustrien er ikke bare en mulighet – det skjer. Nå. Og vi er stolte av å være en del av det.
LES OGSÅ: Lindex med beste resultat på 68 år: "En fremragende prestasjon"
"Lærer av våre erfaringer"
Et av høydepunktene som trekkes frem i rapporten er moteselskapets reduksjon i klimaglassutslipp. Sammenlignet med tall fra 2017 er utslippene redusert med 22 prosent, hvilket skal være en kombinasjon av fornybar energi i egen virksomhet, mer bruk av bærekraftige materialer, reduksjon i antall produserte plagg samt utskifting av generiske data med faktiske forsyningskjededata.
Selskapet har startet opplæring om levelønn og analyse av gapet i levelønn med sine leverandører i Kina og Bangladesh, som til sammen står for hele 74,6 prosent av Lindex' klesproduksjon. Dessuten er det startet et program kalt Women in Cotton i samarbeid med initiativet CottonConnect, hvor 350 kvinnelige bomullsbønder skal ha fått opplæring i drift av økologisk bomullsproduksjon, lederegenskaper, arbeidsrettigheter samt helse og utdanning.
Med fremtidige generasjoner i tankene, driver vi transformasjonen av virksomheten. Akkurat nå. Hver dag. Dette betyr at vi øker samarbeidet vårt for å bygge momentum for kritiske problemer som arbeidernes helse, sikkerhet og levelønn. Det betyr at vi utforsker hvordan innovativ teknologi kan hjelpe å redusere klimapåvirkningen vår og støtte våre folk. Dette betyr at vi lærer av våre erfaringer fra pandemien for å forberede oss på fremtidige sosiale, miljømessige og samfunnsmessige forstyrrelser. Og dette betyr at vi bruker stemmen vår til å støtte politikk som setter kvinner, menneskerettigheter og miljø først, sier Ehnbåge.
LES OGSÅ: Lindex skal selge brukte klær: "Vil gjøre det enklere"