Påsken er her – en høytid som for mange nordmenn dreier seg om enten byen eller fjellet. Skiene preppes for årets kanskje siste nedfart, hjemmet pyntes i gule toner og brunsjene bookes med vennegjengen i byen. Uansett hvor man ender opp og hva man fyller dagen med, er påsken klart velkommen.
Ehandel har pratet med et knippe aktører med høye forventninger til påsketiden. Devolds fortsatt relativt ferske konseptbutikk i Oslo håper på mange besøkende i Oslobukta, mens Snowroller er klare for å ta igjen to år med nedstengte skianlegg i fjellene og håper ski- og ulldressene går så det suser.
Samtidig står XXL klare med ski til de som skal på fjellet og sykler til de som har sett seg ferdig med vintersesongen. Kanskje noen allerede er klare for å ta frem hengekøya eller dra på telttur?
I de første leveårene til Snowroller var det svært stor etterspørsel før påsken. Det var mange som hadde planer om å dra på påskefjellet, og ønsker et kult plagg til både bakken og afterskien. Derimot opplevde vi i 2020 en brå slutt på salget før påske grunnet stengte alpinanlegg og hytteforbud. Nå er det to år siden vi har hatt en skikkelig «normal» påske med god afterskistemning, forteller Eva Røgler, med-gründer og daglig leder i Snowroller, til Ehandel.
Snowroller, som selger trendy skidresser og varme ulldresser, håper derfor å ta igjen tapte påskefeiringer i år og stiller med ekstra høye forventninger til påskesalget.
Som en positiv konsekvens av pandemien har selskapets produkter fått mange nye bruksområder. Ski- og ulldressene er ikke lenger kun forbeholdt de snødekte bakkene, og mange kunder har tatt i bruk deres dresser på skøytebanen, på trilleturer eller ved grilling i skogen. Disse nye bruksområdene har gjort at Snowroller har fått en jevnere inntektsstrøm gjennom hele vintersesongen.
Når det er sagt, så er det nok mange som er klare for å ta igjen to tapte år med skikkelig påskestemning på fjellet! Vi ser at salget har tatt seg opp veldig bra de siste ukene, og forventer mer trafikk og konverteringer dagene opp mot påsken. Vi leverer produktene på 1-3 virkedager, så vi opplever også at kunder bestiller rett før de drar på ferie, sier Røgler.
Varmer opp til sommersalget
Ina Kristin Haugen, leder for kampanjeteamet i XXLs markedsavdeling, forteller til Ehandel at april normalt er en relativt rolig måned før salget tar seg opp nærmere sommeren. Sportskjeden forventer allikevel alltid litt ekstra salg når kundene har fri fra jobb og får mer tid til sport og friluftsliv.
Påsken er relativt sent i år, så det blir nok en miks av sesongslutt for noen og sesongstart for andre. Noen skal på fjellet og gå på ski mens andre tar ut sykkelen for første gang i år. Spesielt barnesykler er alltid veldig populært nå om våren, sier Haugen, og fortsetter:
Vi lanserte nylig sykkelkampanjen «All Cyclists United», og i tillegg har vi en veldig god kampanje på utendørs klær og sko til barn. Vi løfter frem gode tilbud på litt lettere klær og sko nå som det blir varmere i luften.
Devold på sin side har opplevd sterk vekst i netthandelen siden mars 2020. På grunnlag av dette fattet selskapet avgjørelsen om å åpne sin aller første butikk. Flaggskipbutikken ligger godt plassert i nye Oslobukta og responsen fra kundene har vært svært positiv.
Forventer dere en økning i salget disse ukene – og i så fall – innen noen spesielle kategorier?
Jeg tror mange kommer til å feire påsken i Oslo – og da er Oslobukta et populært sted å besøke. Vi har mange trofaste kunder som bruker Devold, og de kjøper egentlig litt av alt. Om jeg skal trekke frem noe må det være våre populære Originals-gensere i alle farger og modeller, samt småvarer som luer, sokker og lignende, som de tar med i farta, forteller Karina Aaberge, retail manager i Devold.
Lev i Nuet i den norske fjellheimen
Norske Nuet kan allerede skilte med vel overstått World Cup i Kvitfjell hvor de stilte opp med egensnekrede popup-barer. I påsken blir de å finne på Tyrihans, Koia, Lettvint og Varden i Kvitfjell, samt Skigaarden på Hemsedal med tilbud om både varme og kalde Nuet-baserte drinker.
Vi har utviklet vårt «Nuet Utebar»-konsept, hvor vi har bygget fem barer så langt selv, da vi ikke fant noen som kunne gjøre jobben for oss. Det er som de sier; om du vil ha noe gjort riktig: gjør det selv! Dette gjør at folk kan leve i Nuet og nyte digge drinker flere steder i fjellheimen denne sesongen og langs kysten på festivaler utover sommeren, forteller Morten Pharo Halle, gründer av Nuet, til Ehandel.
Også forventningene til salget gjennom Vinmonopolet er høyt, timelig beregnet da vi kort tid etter påsken skal finne frem penstasen og feire Norges nasjonaldag. I ukene frem mot 17.mai håper spritsuksessen å se samme tendenser som i fjor – nemlig at nordmenn tar med seg den norske akevitten til en staselig 17.mai-frokost.
I anledning nasjonaldagen har et begrenset antall Nuet Dry Aquavit blitt produsert ikledd en passende etikett i rødt, hvitt og blått.
Innholdet er den samme Nuet Dry Aquavit som i fjor ble den eneste akevitten noensinne til å vinne en gin-award, men flasken har fått pyntet seg litt ekstra med de norske fargene for anledningen. Ettersom vår akevitt er laget for å både være smoothere å drikke rent enn tradisjonelle akevitter, og for å lage friske cocktails, har flasken en naturlig plass i en slik setting, avslutter Halle.
Ehandel-redaksjonen ønsker alle våre lesere en riktig god påske!