Netthandelen i Norden går ned 11 prosent sammenlignet med fjorårets første kvartal. Dette kommer frem i en fersk undersøkelse fra CRM-selskapet Salesforce, hvor man peker på blant annet krigen i Ukraina samt økte strøm- og drivstoffpriser som avgjørende faktorer.
Den økonomiske usikkerheten påvirker forbrukernes kjøpekraft og forhandlere rådes til å tilrettelegge kampanjer og betalingsløsninger for å sikre fleksibilitet og trygghet for kundene.
Inflasjon, problemer i forsyningskjeder, økte strøm- og drivstoffpriser, og ikke minst den pågående krigen i Ukraina påvirker forbrukerlommeboken. Nedgangen i netthandelen i første kvartal kan være en indikasjon på at vi snart vil oppleve et større skifte i forbrukeroptimismen vi har hatt de to siste årene, sier Rune Reikerås, salgsdirektør i Salesforce, i en kommentar til undersøkelsen.
Selskapet peker også på at friksjonen mellom fysiske og digitale kanaler bør reduseres for å tiltrekke seg og beholde lojale kunder, og en sømløs omnikanalstrategi kan derfor sees som en absolutt nødvendighet for tiden fremover.
LES OGSÅ: Nordmenn savnet butikkene – men stiller høyere krav enn noen gang
For forhandlere kan dette bety at de bør kaste et nytt blikk på kampanjer planlagt for året, og finne balansen mellom å stimulere etterspørsel og optimalisere margin. Trangere budsjetter privat kan også presse forhandlere til å måtte tilby store rabatter og fleksible betalingsalternativer, for eksempel "kjøp nå, betal senere", sier Reikerås.
I undersøkelsen kommer det dessuten frem at trafikken i nordiske nettbutikker har gått ned 3 prosent, samt at antall bestillinger på nett har sunket med 10 prosent. Konverteringsraten til nettbutikkene ligger i gjennomsnitt på 1,7 prosent.