Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Northern Playground har lukket emisjonen – prises til 90 millioner

Teamet i NP f.v: Camilla Gundersen, Frida Fall, Jo Egil Tobiassen, Maja Jørgensen, Marita Sollien, Kristoffer Hunstad og Jorunn Heggdal.
Foto: Northern Playground
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

"Opptatt av mulighetene som kommer sammen med kapitalen"

ANNONSE

Northern Playground omsatte i 2021 for rundt 18 millioner kroner, en vekst på 55 prosent sammenlignet med året før. I februar 2022 delte klesmerket, som har som mål å senke folkets forbruk, at de planla en større emisjon.

Selskapet prises til rett over 90 millioner kroner, og søndag ble deres folkefinansierte kampanje gjennom plattformen Dealflow lukket. Northern Playground sitter igjen med rett over 16 millioner kroner i fersk kapital samt 585 nye eiere.

Dette var veldig gøy for å si det mildt. Veldig inspirerende og motiverende, det har vært moro for hele gjengen som har vært på fjellet i helgen og feiret, forteller gründeren Jo Egil Tobiassen til Ehandel.

LES OGSÅ: Northern Playground skyter frem i 2021 – planlegger stor emisjon

Midt i en av verdens mest forurensende bransjer står altså Northern Playground støtt i sin forretningsmodell. De skal vokse ved å selge færre klær. Med en jevn vekst siden oppstart i 2014, et dedikert team og lojale kunder – er timingen for å nå ut til de store massene god.

Det handler heller ikke kun om pengene i denne emisjonsrunden. Northern Playground er på jakt etter likesinnede og engasjerte eiere som vil ta del i og videreutvikle konseptet.

Vi hadde muligheten til å gå den litt mer tradisjonelle retningen denne gangen, men vi falt på avgjørelsen om at vi ville gjøre en ny runde med folkefinansiering. Hovedpoenget med å gjøre det er å få den nettverkseffekten som kommer med å være mange. Vi er opptatt av mulighetene som kommer sammen med kapitalen, og har laget et konsept rundt det å være eier og satt det i system, sier Tobiassen.

De nye eierne får tilgang til en rekke fordeler. Blant annet vil man få full innsikt i selskapets sentrale tall for økonomi, antall community-medlemmer og mest solgte produkter. Man vil også få tilgang på vareprøver, kurs og eventer, samt gratis reparasjon av alle klær i egen garderobe.

Tror dere mange av de nye eierne vil ta en aktiv rolle som en del av virksomheten?

Vi håper det, og hvis ikke vi klarer det må vi skjerpe oss – for da engasjerer vi ikke nok. Vi er trygge på at mange vil ta del i virksomheten og vi ønsker å få med så mange som mulig. Det koker ned til å lage engasjerende innhold og lagde god innsikt slik at vi kan formidle alt på en god måte.

LES OGSÅ: Northern Playground bikket salgsvekst på 400 prosent

"Verdens råeste program"

I tiden fremover vil noe av pengene brukes på markedsføring. Kjennskapen til merkevaren skal øke i hjemmemarkedet før man eventuelt ser på en tydelig europeisk ekspansjonsplan.

Dessuten vil en del av de 16 millionene brukes til å utvikle verdens råeste reparasjons- og vedlikeholdsprogram, som selskapet selv kaller det. Northern Playground tilbyr allerede gratis reparasjon av klesplagg, men logistikken rundt konseptet skal utvikles på en smidig måte som gjør det enda enklere å levere inn plagg for reparasjon.

Man skal også sette opp en rekke DIY-videoer slik at kunder som ønsker det kan reparere plaggene sine hjemme med god veiledning.

Vi ønsker å sette det i system slik at man kan planlegge reparasjonen digitalt eller få hjelp digitalt om man ønsker det. Vi skal gjøre hele logistikkopplevelsen rundt konseptet smidig, og se på problemstillingene rundt betaling av frakt, valg av emballasje og lignende. Det skal være en sømløs løsning som også kan skaleres, sier Tobiassen.

Angående feiringen av den vellykkede emisjonen er planen klar – Northern Playground-teamet skal kose seg med å krangle om prioritering av pengebruk i godt selskap av en champagneflaske som står ventende på kontoret i Oslo.

Del artikkel: