Nylig åpnet dørene til den sørlandske sminkesuksessens andre butikk. Med 10 nyrekrutterte butikkansatte til det splitter nye lokalet på Sørlandssenteret håper butikksjefen at man når mellom 15 til 20 millioner i omsetning allerede første driftsår.
Det er altså høye forventninger til at også denne butikken skal levere og resultatene vil bli avgjørende for Blivakkers videre butikkutvikling i først og fremst hjemlandet.
Vi har jo allerede en butikk som ligger midt i Kristiansand sentrum i Markensgate, så vi vet hvordan det er å ligge på bakkenivå. Nå har vi åpnet butikk på et av Norges største kjøpesentre og vil erfare hvordan det er å ligge på et senter kontra i byen. Dette til ettertanke dersom vi skal utvide med flere butikker i Norge og/eller Norden, forteller Linda Marvold, butikksjef i Blivakker, til Ehandel.
Hva egner seg best, og hva er forskjellene mellom butikker liggende på bakkeplan eller kjøpesenter? Det er hva den norske sminkegiganten skal finne ut av i løpet av året. Selv tror Marvold at potensialet ved å ligge på et senter er stort, noe som kan støttes av erfaringene handelen har gjort seg gjennom pandemien. Butikkene, også på kjøpesentre, er viktige for forbrukerne.
LES OGSÅ: Blivakker klar for ny butikk – "blir enda mer synlig for kundene"
Sikter mot 15-20 millioner i ny butikk
Året så langt har vist seg å være krevende for flere e-handlere i Norden. Faktorer som økte strøm- og drivstoffpriser, frakt- og forsyningsproblemer samt krigen i Ukraina påvirker forbrukernes handlevaner og butikkenes varelagre. Dette har dog ikke Blivakker merket på sine salgstall i fysisk butikk og budsjettet for den nye butikken legges på samme nivå som den eksisterende butikken de har hatt i Kristiansand sentrum siden 2018.
Foreløpig har vi ikke merket en nedgang. Vi konkurrerer jo selvsagt litt med taxfree-bransjen, men nå har vi veldig gode priser på våre varer så vi har faktisk ikke sett at det har gått ned i de fysiske butikkene. Vi har hatt et veldig bra år på Markensgate og tror at også butikken på Sørlandssenteret kommer til å få en god start, sier Marvold og fortsetter:
Vi håper at vi kommer til å lande på mellom 15 og 20 millioner i omsetning i den nye butikken dette året.
Jobber med å lansere klikk-og-hent
Når det kommer til den sømløse handleopplevelsen mellom nett og fysisk butikk viser det seg at Blivakker har en lengre vei å gå. Varelageret til nettbutikken er av en størrelsesorden som gjør det krevende å kunne for eksempel sende nettbestillinger direkte fra butikk, lansere klikk-og-hent, eller ta i mot returvarer kjøpt på nett, i butikk.
Vi har per i dag ikke et system som gjør at kunden kan levere varer kjøpt på nett i butikk. I tillegg er sortimentet så forskjellig, på nett har vi et enormt sortiment og i butikkene har vi kanskje halvparten av dette sortimentet. Vi ønsker også å få på plass klikk-og-hent, og slike løsninger er noe vi jobber med å muliggjøre i de fysiske butikkene vi skal åpne, forteller Marvold.
Betyr det at butikkene deres på sikt også vil benyttes som lagre?
Ja, det er jo det vi ønsker å få til, men vi har så mange produkter at det er vanskelig å få til. Vi er jo som andre kjeder, det er ikke alt man selger i butikk man har på nett eller omvendt, men mange har uansett returmuligheter i butikk. Dit må også vi komme.
Blivakkers hovedlager ligger et lite stykke vest for Kristiansand. Ved en eventuell videre etablering av butikker i Norge og Norden må man se på mulighetene og utfordringene ved plassering av lager, hvilket skal inn i selskapets strategiplan i løpet av året. Det er i alle fall klart at Blivakker går all in på fysiske butikker med snart, forhåpentligvis, to vellykkede eksempler å vise til.
Året hittil har vært fantastisk. Fysiske butikker er ikke på vei ut, folk ønsker å se og prøve varene og være fysisk til stede, og jeg har stor tro på fysiske butikker, avslutter Marvold.
LES OGSÅ: Forbrukertilsynet varsler milliongebyr til flere nettbutikker