Det er ingen hemmelighet at forbrukere holder av gratis retur. Spesielt ved kjøpt av klær og moteartikler er det populært å bestille hjem flere varer, gjerne også i flere størrelser, slik at man kan prøve produktene i fred og ro hjemme – for så å returnere det man ikke måtte ønske å beholde.
Returer er et hyppig diskutert tema ved netthandel, både fra et bærekraftsperspektiv men også når det kommer til kostnader for de aktuelle nettbutikkene. Den spanske motekjeden Zara har lenge tilbudt gratis retur til sine kunder, men snur nå på hælen. Dette melder det britiske motemagasinet Grazia.
Alle kunder som ønsker å returnere et produkt må enten levere det i en fysisk Zara-butikk, kostnadsfritt, eller benytte seg av deres returløsning via post hvor de blir belastet en avgift tilsvarende de direkte kostnader ved returen. Zara skal ha opplyst at avgiften det dreier seg om vil være £1,59 – altså ikke mer enn rundt 16 norske kroner.
Nyheten faller likevel ikke i god smak hos flere av motegigantens kunder, som deler sin frustrasjon i sosiale medier.
Å gjøre endringer på deres gratis retur som nå vil koster kundene og ikke gjøre annonsere det? Ikke kult, skriver en Zara-kunde på Twitter.
Det norske motemagasinet Melk&Honning har også omtalt saken. Anja Bakken Riise, leder for Framtiden i våre hender, forklarer at det ligger mer til problemet enn økte utslipp ved frakt.
Den høye returandelen betyr ikke bare mer utslipp fra frakt. Man risikerer også at det er flere varer som ikke kan selges igjen. noen klær egner seg ikke til å pakkes om. Og det trenger ikke være store feil eller mangler før varene gis bort til outlets eller veldedighet, sier Riise til Melk&Honning.
Ehandel har forsøkt å komme i kontakt med Zara for ytterligere kommentarer.