ANNONSE

Nettgründeren avvikler sin første e-handel: “Vært en enorm læring“

Motehus og Strikkemekka omsatte for 93 MNOK - nå lanserer nettgründeren nytt konsept
Nettgründeren Eirik Fuglestad tar farvel med sitt første e-handelskonsept, nemlig Motehus.no.
Linn Adine Andersen

"Gitt meg mange gleder og bekymringer"

ANNONSE

Alt har sin ende, skriver netthandel- og logistikkgründeren Eirik Fuglestad da han i går delte nyheten om at han har valgt å legge ned den 16 år gamle nettbutikken Motehus.no. Med en oppstart finansiert av studielån tilbake i 2006 har nettbutikken med tiden vokst og gjennom årene solgt for over 300 millioner kroner.

Fuglestad, som også drifter nettbutikkene Strikkemekka og Designhandel under konsernet Fuglestad Holding AS, innrømmer i et personlig innlegg på LinkedIn at det kanskje er på tide å avvikle Motehus.no, som ikke har vært et satsingsområde siden 2017.

Motehus.no har gitt meg vanvittig mange gleder og mange bekymringer, men mest av alt har det vært en enorm læring. Fra å starte på gutterommet med 40 000 kroner (studielån) og frem til i dag hvor konsernet omsetter for ca. 250 millioner kroner per år.

Målet i 2006 var å selge 10 t-shirts i måneden. Vi har hele tiden vært avhengig av å tjene pengene før vi kan ta neste steg og det har vært utrolig mye læring i dette. Mye av kjøpmann-mentaliteten har blitt skapt av dette. Ærlighet og redelighet har vært og er viktige verdier hos meg, skriver Eirik Fuglestad på sin LinkedIn-profil.

Videre forteller han at de siste årene har vært tøffe. Å drive en virksomhet innen motesegmentet har ikke vært lett i et marked preget av sterk, internasjonal konkurranse. Veien videre er dog krystallklar.

LES OGSÅ: Strikkemekka går globalt: "Dette er bare starten"

Strikkemekka, som står for den største andelen av omsetningen i konsernet, blir hovedfokuset i årene fremover, sammen med nettbutikken Designhandel og Logistikksentralen AS – Fuglestads 3PL-satsing.

Nå velger vi å gå all in i vår satsing på Strikkemekka, Designhandel og våre logistikkselskaper! Strikkemekka har en utrolig spennende satsing utenfor Norge som krever at fokuset blir rettet dit istedenfor innenfor fashion som har vært en nedprioritert del av vår drift i mange år, skriver gründeren.

Gründeren deler gledelig at alle ansatte blir med videre, og benytter sjansen til å takke alle samarbeidspartnere og leverandører.

Tiden sammen med Motehus.no har vært den mest lærerike tiden jeg har hatt og jeg er evig takknemlig for at jeg som ung tok muligheten og satset på en idé ingen hadde tro på. Nå gleder jeg meg masse til å "gønne" på videre, avslutter Fuglestad.

LES OGSÅ: Tror på vekst i 2022: "Vi har blitt verdensmestere i endring"

LES OGSÅ: Motehus og Strikkemekka omsatte for 93 MNOK – nå lanserer nettgründeren nytt konsept

LES OGSÅ: Etter nettsuksessen – nå investerer selskapet i egen logistikkmaskin

LES OGSÅ: Startet med 40 000 – i fjor omsatte han for 24,5 millioner

Del artikkel: