Eplehuset upper B2B-satsingen og starter året med en vekst i dette segmentet på hele 96 prosent sammenlignet med fjoråret. Selskapets markeds- og netthandelssjef, Line Spets Ludvigsen, ser store muligheter for å vokse innen B2B-markedet i årene fremover.
Både en ny betalingsløsning fra det norske oppstartsselskapet Two samt et nytt CRM-system skal bidra til å jekke opp veksten et par ekstra hakk. Ludvigsen forteller videre til Ehandel at satsingen mot B2B er sammensatt.
For oss er en B2B-kunde også en B2C-kunde – og motsatt. Satsingen vil trappe seg opp de neste årene spesielt med tanke på teknologi og utvikling i nettbutikken vår. Vi har blant annet implementert et nytt CRM-system nå i vår, HubSpot, som skal gjøre kundeopplevelsen enda smidigere for kundene våre, forteller Ludvigsen til Ehandel.
Eplehuset har i dag 22 butikker rundt om i landet, i tillegg til servicesentre. Tallene for fjoråret er ikke klare før om en drøy uke, men ser vi til 2020 gikk det godt for selskapet som landet på 1,17 milliarder kroner i omsetning med et driftsresultat på 21,9 millioner kroner.
I fjor stod B2B-salgene for 26 prosent av omsetningen på nett. Hittil i år har andelen økt til 42 prosent, med vekst i begge segmenter. Løsningen gjør oss til en mer relevant aktør på SMB-markedet, uttaler Ludvigsen, og fortsetter:
Vi ser store muligheter for å vokse innen B2B-markedet i årene fremover. Vi har en stor andel med faste kunder som vet hva de får hos oss, og som verdsetter ekspertisen vår. Vi ønsker også å nå ut til nye kunder.
Den nye betalingsløsningen levert av Two integreres med EHF hvilket gjør at kunden får fakturaen direkte i sitt økonomisystem. Bedriftskundene må altså ikke lenger søke om kreditt hos Eplehuset før de kan handle i nettbutikken, hvilket naturlig nok kommer selskapet som har en stor andel bedriftskunder, til gode.