Mer enn 500 virksomheter har signert Grønnvaskingsplakaten og dermed forpliktet seg til å følge ti prinsipper i sin kommunikasjon ut mot kunder. Det er det nyoppstartede profilbyrået Team Tomorrow som blir virksomhet nummer 500 på listen.
Det er med stor glede vi gratulerer Team Tomorrow som virksomhet nr. 500 som signerer Grønnvaskingsplakaten. Team Tomorrow har en ung og viktig målgruppe som stadig utsettes for kjøpepress. Å sørge for at denne gruppen får troverdige og pålitelige budskap er helt sentralt for å nå bærekraftsmålene, sier Bjørn Kjærand Haugland, administrerende direktør i Skift, i en pressemelding.
Medgründer og bærekraftsjef i profilbyrået, Hanne-Lene Dahlgren, forteller at under vurderingen av kundeoppdrag er Grønnvaskingsplakaten med som et viktig vurderingskriterie for nettopp deres byrå.
For Team Tomorrow var Grønnvaskingsplakaten noe vi visste vi skulle signere allerede før vi startet selskapet vårt. For oss er det åpenbart at vi skal gjøre alt i vår makt for å bidra til å bygge samfunnet i riktig retning, og dette er selve grunnsteinen i vår forretningsmodell. Grønnvaskingplakaten er en viktig ledestjerne for oss i vårt arbeid for å gjøre norsk reklamebransje mer bevisst sitt ansvar, og for at influenserne i stallen vår bruker påvirkningskraften sin til noe positivt.
Når vi vurderer om vi skal ta på oss kundeoppdrag er alltid Grønnvaskingsplakaten med som vurderingskriterie, og gjør det også enklere for oss å dulte kundene våre i riktig retning, uttaler Hanne-Lene Dahlgren, medgründer og bærekraftsjef i Team Tomorrow.
Forbrukertilsynet varsler flere tilsyn
Ved flere anledninger den siste tiden har Ehandel kunnet melde om virksomheter som får advarsler og brev fra Forbrukertilsynet grunnet villedende eller ulovlig markedsføring. Samtidig har Forbrukertilsynet varslet at de vil gjøre flere tilsyn for å hindre brudd på markedsføringsloven og i større grad slå ned på villedende markedsføring i tiden fremover.
Grønnvaskingsplakaten skal være en veiledende hjelp for virksomheter slik at man kommer godt ut av nettopp slike tilsyn, med fornøyde og korrekt informerte kunder som igjen vil skape tillit og økt konkurransekraft.
Det er fullt mulig å kommunisere om bærekraft til forbrukere uten å bryte det grunnleggende forbudet mot villedende markedsføring. Dette krever imidlertid at næringslivet faktisk setter seg inn i regelverket, for deretter å kunne være kreative innenfor lovens grenser.
Følger man prinsippene i Grønnvaskingsplakaten, skal det mye til å bryte reglene i loven, forteller Tonje Drevland, seksjonssjef i Forbrukertilsynet.
Grønnvaskingsplakaten ble etablert i 2020. Bak plakaten står Skift – Næringslivets klimaledere, Miljøstiftelsen Zero, WWF Verdens naturfond og Framtiden i våre hender.
Andre virksomheter som har signert plakaten er blant annet Posten, Telenor, Hydro, Jernia, Storebrand, Norgesgruppen, Orkla og Norges Idrettsforbund. Alle de signerte forplikter seg til å følge plakatens ti prinsipper i sin kommunikasjon samt bidra aktivt til kunnskap- og erfaringsdeling.