Svenske Matsmart.se er en digital redningsplanke for matleverandører som trenger Ă¥ fĂ¥ ut produkter med korte eller overskredne «best før»-stempler - eller varer med pakningsendringer.
Reddende matengler
Selskapet retter seg primært mot kunder som ønsker Ă¥ spare litt penger og samtidig handle miljøbevisst.
For jo mer som selges av denne typen varer, jo mindre blir kastet mens jorden smiler.
I fjor reddet Matsmart 708 tonn mat fra Ă¥ kastes. Selskapet som ble etablert i Sverige i 2014 er i dag ogsĂ¥ til stede i Norge og Finland. Med dagens omsetningstakt ligger de an til en Ă¥rsomsetning pĂ¥ rundt 200 millioner svenske kroner, skriver selskapet i en pressemelding.
FĂ¥r rutine og kompetanse inn pĂ¥ eiersiden
Klarna-grĂ¼nder Niklas Adelbarths investeringsselskap Norrsken, og Axel Johnson ABs investeringsselskap D-Ax, gĂ¥r tungt inn pĂ¥ eiersiden med 75 millioner svenske investeringskroner.
Niklas Adelbarth. Bilde:Â Morgan Ekner/pressebilde
Matsmart ønsker med de nye eierne i ryggen og ta ytterligere ekspansjonsskritt ut i Europa.
- Vi satser pĂ¥ fortsatt vekst. Dels fordi det finnes ufattelige mengder med mat Ă¥ redde, dels fordi vi ser en økende interesse for ideen vĂ¥r fra bĂ¥de kunder og leverandører. Parallellt med dette skal vi øgsĂ¥ øke trykket med Ă¥ ta steget inn i nye markder, sier med-grĂ¼nder og administrerende direktør i Matsmart, Karl Andersson, i pressemeldingen.
Fornøyd grĂ¼nder
Han er godt fornøyd med Ă¥ ha fĂ¥tt pĂ¥ plass nye krefter pĂ¥ eiersiden. Andersson er sikker pĂ¥ at begge de ferske eierkonstellasjonene kan tilføre mye pĂ¥ den videre vekstferden.
- D-Ax har stor kompetanse innen spørsmĂ¥l som dreier seg om mat og handel. Dessuten ser de dette som en langsiktig investering i et selskap som vil bygge en fremgangsrik og lønnsom bedrift, sier Andersson, som ogsĂ¥ har et par ord Ă¥ si om Adelbarths Norrsken.
- At Norrsken investerer i oss bekrefter vĂ¥r forretningsidĂ© og visjon: En verden uten matsvinn. Norrsken investerer i et selskap med en positiv effekt pĂ¥ bĂ¥de mennesker og miljø, og de er av samme oppfatning som oss at mat som kastes uten grunn er urimelig.
Axel Johnson eier blant annet Axfood, Willys og Hemköp.
Konsernet omsetter Ă¥rlig for rundt 43 milliarder svenske kroner.
Det er lett Ă¥ tenke at Matsmart fĂ¥r jobben med Ă¥ selge mat som ellers ville ha blitt kastet fra Axfoods butikker.
Dagligvaregiganten er pĂ¥ nettjakt om dagen.
I forrige uke kjøpte de 70 prosent av det svenske skjønnhetsnettstedet Skincity.