Det nærmer seg 10 år med betydelig suksess på nett for den 20 år gamle bedriften Norganic. Spesielt er det datterselskapet og nettbutikken Økoland som bidrar til de gode salgstallene, men med én fot i begge verdener har selskapet gode resultater innen både B2B og B2C.
Økoland, som omsatte for én million kroner under etableringsåret 2016, var estimert å omsette for hele 25 millioner kroner i 2021. Norganics omsetning i 2021 landet på 117,8 millioner kroner mot 115 millioner i 2020. Driftsresultatet viser 4,3 millioner kroner og årsresultatet 3,5 millioner kroner, ned fra 4,1 millioner kroner i 2020.
Nå forteller Jarle Rossavik, daglig leder i Norganic, at 2021 definitivt ble et godt år – til tross for visse utfordringer i markedet.
Vi er kjappe til å snu oss når verden endrer seg. Det å se muligheter istedenfor problemer er absolutt en av våre styrker. Vi endret på noen av varekategoriene i Økoland, blant annet satset vi mer på storforpakninger, og dette har vært en stor suksess, sier Rossavik.
Også i år har salget av storforpakninger økt, særlig etter at krigen i Ukraina brøt ut. Flere land har blant annet måttet innføre kvoter på produkter som mel og solsikkeolje, og prisene på samme varer har økt betraktelig, også her i Norge.
Vi må innrømme at den alvorlige situasjonen i Ukraina har en positiv effekt på businessen i form av økt salg av storforpakninger. Vi sliter litt med forsyningskjeden og økte kostnader, men vi er likevel 99 prosent leveringsdyktige på alle varer både i Norganic og Økoland. Prisene har økt noe hos oss første halvår, i snitt 4,5 prosent, sier Rossavik.
LES OGSÅ: Fra én til 25 millioner på fem år: "Det er mye upløyd mark der ute"
Veksten i privatmarkedet flater ut
Gjennom det siste året har dessuten salget til privatmarkedet økt noe gjennom Økoland. Fra en tidligere fordeling på 80/20 B2B/B2C, ligger denne fordelingen nå på rundt 75/25.
Heldigvis arbeider vi i flere markeder, noe går bedre og noe går verre enn før. Slik er det bare. Veksten i Økoland har flatet ut, men vi merker en fin økning i Norganic. Et eksempel er at vi i 2022 selger mindre mel til private, men desto mer til bakerier. Vi er i begge markeder så totalt sett betyr det lite for oss. Det handler om å være leveringsdyktig og konkurransedyktig, og det er vi.
Høsten 2021 skulle selskapet utvide lageret med 600 kvadratmeter i tillegg til å oppdatere både nettbutikk og driftssystemer. Her har dessverre ikke alt gått etter planen.
Lageret vårt er noe forsinket. Det er oppe, men ikke helt operativt. Vi gikk for robotstyrt lager og det har vært forsinkelser på grunn av komponentmangel, forklarer Rossavik.
Han legger til at arealet likevel har kommet til nytte da selskapet har hamstret mye råvarer denne våren, for å kunne sikre en forutsigbarhet for sine kunder.
Vi jobber hardt med å møte alle endringene og tilpasser oss så godt som mulig. Våre samarbeidspartnere på driftssystemer har også vært mer involvert i år, det er stor verdi i å ha velfungerende nettbutikker. Når det kommer til markedsførings har vi tatt over mer av den selv, vi benytter færre eksterne tjenester nå. Kunnskap om drift og markedsføring internt er verdifullt, derfor er vi blitt enda mer herre i eget hus, noe jeg mener er en stor styrke, avslutter Rossavik.