ANNONSE

Schibsteds svenske hjemleveringssatsing: “Satt en ambisiøs tilvekstplan”

Niklas Hyden, daglig leder for Schibsted og Bonniers svenske distribusjonssatsing.
Foto: Juliana Wiklund
Linn Adine Andersen

Opplever stor interesse.

ANNONSE

Schibsteds svenske hjemleveringssatsing, Dooris, har nå operert i nabolandet i drøye ti måneder. Antall kunder har økt fra én til 15 og nye tjenester her lansert.

Dooris er en del av Schibsted og Bonniers distribusjonssatsing Sweship, hvor ambisjonen er å gi en enkel og grei hjemlevering til forbrukerne som handler på nettet, på lik linje med Helthjem. Slik står det til med satsingen i dag.

Siden lanseringen i Q4 (2021) har vi fått en bra respons på markedet. Vi ser en stor interesse fra e-handlere og markedsplasser hvilket er veldig positivt. For tiden har vi rundt 15 enten aktive kunder eller kunder som er på vei inn i løpet av høsten, forteller Niklas Hyden, daglig leder i Dooris, til Ehandel.

Tjenesten finjusteres og er under stadig utvikling. Senest i våres lanserte Dooris en returtjeneste hvor forbrukerne kan returnere produkter til nettbutikkene fra egen dørmatte.

Vi har siden start hatt et stort fokus på produktutvikling for å kunne skape et godt tilbud. Blant annet har vi i løpet av Q1 i år lansert en returtjeneste direkte fra døren (C2B) samt "dør-til-dør" (C2C) for e-handlere og markedsplasser som vi er live med. Vi har også implementert en hel del mindre forbedringer i tjenesten for hjemlevering (B2C) som har gitt en bedre kundereise, noe vi også ser i kundetilfredsheten.

Har dere møtt på noen utfordringer? 

Kortsiktig ser vi en nedgang i e-handelen under første halvår, primært drevet av en tilbakegang til fysisk handel "post covid" hvor mange e-handlere har synkende volumer. Dette påvirker selvfølgelig også oss, og nedgangen er større enn hva vi regnet med. Som en konsekvens er visse e-handlere noe nølende til å innføre nye leveringsalternativer og utsetter det en stund, sier Hyden.

Allerede i fjor høst var det snakk om å skalere opp etter årsskiftet 21/22. Markedet ser noe annerledes ut nå, men Dooris holder seg til planen og har i følge Hyden flere spennende saker på gang som vi vil få høre mer om senere.

Helt fra start satte vi en ambisiøs tilvekstplan for de kommende årene som vi jobber etter. Basert på den responsen vi har fått hittil ser vi positivt på potensialet fremover og har ikke gjort noen endringer, avslutter Hyden.

LES OGSÅ: Schibsted storsatser på "dørlevering" i nytt land

Del artikkel: