Spanske Inditex, som blant annet eier H&M-rivalen Zara, har som må å bli bedre på nett og det berømmelige kanalsamspillet mellom digital og fysisk tilstedeværelse i form av håndfaste forretninger.
I løpet av årets ni første måneder solgte Inditex klær for rundt 176 milliarder kroner via nett og 7504 fysiske butikker i totalt 94 forskjellige markeder.
Butikker må vike for nett
Nå melder Bloomberg at kjeden selger 16 butikker i Spania og Portugal for anslagsvis 3,9 milliarder kroner. Pengene fra salget skal først og fremst brukes på å videreforedle og øke selskapets digitale posisjon i Spania.
14 av butikkene som selges ligger i hjemlandet til Inditex som har hovedkontor i den spanske byen La Coruna.
Selskapet har mer enn 100 000 ansatte.
Nettbevisste spanjoler
Per i dag er Inditex til stede på nett i 45 markeder. Siste skudd på nettstammen er India som fikk muligheten til å netthandle spanske moteklær i oktober.
De jobber iherdig med å viske ut skillelinjene mellom nettbutikker og fysiske butikker. Sømløshet, og det å kunne gi kundene muligheten til å handle der de er, fremstår som mål nummer én for Inditex, som i tillegg til den globale storheten Zara også eier navn som Massimo Dutti og Bershka.
Muligheten for å nettkjøpe og hente i selskapets butikker er allerede gjennomført.
I tillegg tilbyr de også levering samme dag i byene Madrid, London, Paris, Istanbul, Taipei og Shanghai.
Driftsresultatet for årets ni første måneder endte på rundt 29 milliarder kroner.