Det begynner å bli noen år siden Ehandel omtalte motekonseptet MediumTall for første gang, tilbake i 2016. De to høyreiste gründerne Kristoffer Liabø og Martin Steffensen har skapt et selskap som utelukkende produserer klær til høye folk – både kvinner og menn.
Tallene for 2021 er klare og det er ingen tvil om at produktene deres har vært en slager i både det norske og internasjonale markedet. Med en tredoblet omsetning fra 2020 til 2021 er selskapet nå klart for en ny emisjonsrunde og en internasjonal skalering.
Vi har tatt tak i et reelt problem hos høye folk - det er svært utfordrende å finne klær som passer blant standard størrelser. Det har vi funnet en løsning på med våre høydetilpassede størrelser. I tillegg har vi et tydelig og spisset konsept som er enkelt å kommunisere, forteller Liabø, medgründer av MediumTall, til Ehandel.
Året 2020 bød på en forsikring om at deres suksessoppskrift er skalerbar og mulig å gjennomføre også i Europa. Samme år gjennomførte selskapet en folkefinansiering hvor det ble hentet totalt tre millioner kroner, og omsetningen dette året endte på 3,5 millioner kroner.
I fjor mer enn triplet gutta omsetningen til 12,4 millioner kroner og etablerte konseptet i Sverige, Danmark og Tyskland. Med et utvidet team planlegger MediumTall nå ytterligere en emisjon hvor planen er å hente 6 millioner kroner før man setter inn støtet i de nevnte markedene i Europa.
I 2021 lanserte vi MediumTall internasjonalt for å teste hvilke markeder som responderte best. Tyskland, Danmark og Sverige skilte seg ut og det er disse landene vi ønsker å satse på først, sier Liabø.
"Muligheter for å bli markedsledende"
Man skulle kanskje tro at det var flere konkurrenter på markedet når gjelder klær for høye folk. Liabø forteller at det i Norge faktisk ikke er noen direkte konkurrenter, samt at det internasjonalt kun er noen som er tilpasset en mer typisk amerikansk passform.
Med klesdesigner Marianne Høst, markedssjef Matilde Brandt og Tommy Arnesen som CRM- og lojalitetsansvarlig er teamet nå rigget for å kapre det internasjonale markedet.
Det at vi er det eneste klesmerket med en nordisk stil og passform, gjør at vi har gode muligheter for å bli markedsledende på høydetilpassede klær i Europa, sier Liabø.
Om det noe tøffere markedet som hele e-handelsbransjen i år har vært og fremdeles preges av, forteller gründeren at de også har vært noe påvirket. Likevel er man på god vei mot målene som er satt for året.
Som resten av bransjen hadde vi en brems i omsetning i en kort periodei vår, men vi har hentet oss inn igjen. Internasjonalt har vi god vekst. Høsten er tradisjonelt vår beste salgsperiode og vi er godt rustet med flere store kommende nyhetslanseringer. Vi er godt i rute for å nå velstmålene vi har satt for 2022, avslutter Liabø.
Den forrige folkefinansieringen fant sted på plattformen DealFlow i 2020. Her hentet selskapet 3 millioner kroner og satte ny rekord i raskest fulltegnede emisjon på nevnte plattform. Med en verdsettelse til 60 millioner kroner samt en venteliste full av ivrige investorer skal selskapet gjennomføre også denne runden med folkefinansiering gjennom DealFlow.