1. desember åpnet den amerikanske sko-giganten Foot Locker sin aller første butikk i Norge.
Få dager etter åpningen møtte Foot Lockers toppsjef, Richard Johnson, utleier Olav Thon for å se butikken på Arkaden på Karl Johans gate.
Det endte med nye joggesko for 94 år gamle Thon.
Skogigant med over 3300 butikker
Foot Locker er en del av Foot Locker, Inc., som har mer enn 3300 butikker i Nord-Amerika, Europa, Australia og New Zealand.
Kjeden selger sneakers, joggesko og sportsklær.
Dette er den første bygningen jeg kjøpte, i 1950, for 1,7 millioner kroner
Olav Thon
- Norge har en levende ungdomskultur og en sterk kultur for sneakers, og et av landene i Vest-Europa vi ikke var til stede i. Å ta Foot Locker til Norge er derfor en utrolig spennende mulighet for oss, sier Richard Johnson, administrerende direktør og styreformann i Foot Locker, i en pressemelding.
Thons første eiendomsinvestering
Det som nå er Arkaden var en viktig start for utleier Olav Thon.
- Dette er den første bygningen jeg kjøpte, i 1950, for 1,7 millioner kroner. Nå håper jeg dere får den samme suksessen med dette stedet som jeg har hatt, sa Thon til Foot Locker-sjefen.
Den nye Foot Locker-butikken går over to plan, og er en del av Arkaden Shopping. Kjøpesenteret har årlig 2,5 millioner besøkende på sine 2750 kvadratmeter, og en omsetning på over 200 millioner kroner.
Olav Thon endte opp med et par nye joggesko etter butikkbesøket. Her får han hjelp av butikksjef Diana Dejic. Foto: Sindre Kinnerød/Thon Eiendom
Foot Locker-sjefen er svært fornøyd med beliggenheten.
- Plasseringen her på Karl Johan er perfekt. Vi har tre innganger - to fra handlegaten Karl Johan - og en fra Arkaden, og vi føler vi virkelig får vist frem produktene våre på en god måte, sier Johnson.
Åpen for flere butikker i Norge
Foot Locker-sjefen er åpen for å utvide satsingen i Norge.
- Vi må først sørge for at denne første butikken går bra, og den har allerede fått en veldig god start. Målet videre er å ha flere butikker i Oslo-området. Så må vi finne balansen mellom antall butikker og kundegrunnlaget, sier Johnson.