For mange gjester er ferie og hotellbesøk synonymt med å logge av fra arbeidsplass, skjermtid og digitalt mas. Hotellgjesten lykkes forhåpentligvis i å unngå skjermtiden, men dagens hotellopplevelser innebærer minst like mange digitale møter og terskler som i hverdagen ellers. Forhåpentligvis opplever ikke gjestene dette, men hotellpersonalet og virksomheten generelt gjør det så absolutt. Hotellbransjen gjennomgår en digitalisering på alle fronter, ikke minst når det gjelder alle de forskjellige systemene som gjestene sjekker inn eller betaler med.
Last ned Adyens gratis veiledning her.
Et av de uunngåelige resultatene av digitaliseringen i hotellbransjen er at personalet er nødt til å jobbe med et vell av forskjellige IT-systemer og integrasjoner for å kunne håndtere alle de digitalt tilkoblede tjenestene som gjestene bruker. Innsjekkingssystemet, minibaren, forhåndsbestillinger via en bookingside, opplevelser på spa, i cocktailbaren og ved romservice. Listen kan gjøres lang, men problemene ser likedan ut på alle hotell. Kostnadene for IT-løsninger løper løpsk, personalet må lære seg å jobbe med flere forskjellige programmer som ikke kommuniserer med hverandre, og det er umulig å følge kundens informasjon og kjøpebeslutning i et oversiktlig system som gjør livet lettere for både gjestene og personalet.
De forskjellige systemene innebærer at hotellet ikke kan analysere, og derfor heller ikke forbedre, gjestens opplevelse i ett og samme system basert på de dataene som gjestens forskjellige transaksjoner produserer. For å motvirke problemene som digitaliseringen innebærer kan hotellene samle alle IT-integrasjonene sine på en og samme plattform for å forenkle livet for personalet, gjestene og hotellet som merkevare i fremtiden. Én betalingsplattform kan enkelt integrere alle de implementerte systemene, slik at personalet kan jobbe med det de er best på, istedenfor å måtte jobbe med teknisk krisehåndtering når bookinger og bestillinger faller mellom stolene blant alle IT-systemene.
- Hotellpersonalet er utdannet i å gi service og opplevelser i verdensklasse. IT-integrasjoner og data i store mengder skal støtte den oppgaven, ikke gjøre den umulig. Adyen jobber med flere av verdens beste hotell for å sikre at alle betalingsformer kan skje i ett system i bakgrunnen, i den hensikt å gjøre livet enklere for personalet og gjesteopplevelsen bedre for gjesten, sier administrerende direktør Tobias Lindh i Adyen i Norden og Baltikum.
Adyen har satt sammen en kort, gratis veiledning med tre av de viktigste utfordringene hotellbransjen står overfor når det gjelder digitalisering og betalinger. Last ned veiledningen her.