Familiemedlemmene Emma Dahle Moe, Astrud Dahle og Torstein Dahle Moe kjøpte nylig 45 prosent av aksjene i LUSH Norge. Nå skal de utvide selskapet, åpne flere butikker og fortsette selskapets tydelige motstand av sosiale medieplattformer.
Det nærmer seg nemlig et år siden LUSH trakk seg ut av Instagram, Facebook, TikTok og Snapchat. Valget ble tatt for å synliggjøre den trusselen selskapet mener plattformene utgjør mot unge forbrukeres psykiske helse.
Valget om å bli deleiere i bedriften, sammen med tidligere eiere Ola Løvaas og Magne Thunestvedt, skjer samtidig som Simon Nicholls, partnerskaputvikler i LUSH UK, trer inn som et aktivt medlem av selskapet styre i Norge.
Vi kommer inn med både hjerne og hjerte. Det er absolutt mye erfaring som jeg og Astrud som har drevet med business i flere år kan bidra med, men for at LUSH Norge skal fortsette å lykkes er det sentralt at vi hører på hva den yngste generasjonen har å si. Emma har tidligere jobbet i LUSH i Trondheim og vi er positive til det å få et ungt medlem inn i styret, sammen med det unge og kunnskapsrike teamet vi har i ledelsen og i butikkene, skal gi LUSH-Norge en god miks av mangfold, erfaring, kunnskap og innovative ideer som bedriften trenger, sier Torstein Dahle Moe, nå medeier i LUSH Norge, i en pressemelding.
En del av planen med det nye eierskapet er altså å åpne flere butikker rundt om i landet. Per i dag har LUSH seks butikker i Norge, i tillegg til nettbutikken.
I fjor endte driftsresultatet på rett under 30 millioner kroner, med et negativt årsresultat på -1,5 millioner kroner. Hvor mye familien Dahle Moe måtte ut med for kjøpet av 45 prosent av selskapet har Ehandel ikke fått svar på.
"Vær et annet sted"
Om du går inn på Lush Norges instagramprofil blir du møtt av beskjeden "vær et annet sted". Dette er en del av selskapets internasjonale strategi om å trekke seg fra sosiale medier og oppfordre forbrukerne til å tilbringe mindre tid på scrolling.
Likevel håper den nye eiertrioen på sterk vekst i årene fremover, til tross for at det muligens kan være vanskeligere å nå ut uten de tradisjonelle annonsørkanalene i sosiale medier.
Det er selvfølgelig en stor avgjørelse å trekke seg fra bort fra Meta - og dette sender et viktig budskap. Vi vet heldigvis at LUSH har trofaste og lojale kunder, så er det selvfølgelig vår jobb å sørge for at nye kunder og interesserte også finner oss. Så her har vi en viktig tid foran oss med å gjøre oss så tilgjengelig som mulig samtidig som vi alltid skal jobbe for en enda mer etisk og miljøvennlig kosmetikkindustri. Så hjelper det jo godt på å selv ha jobbet i LUSH og at vi kommer inn med enorm interesse og passion, sier Emma Dahle Moe.
LES OGSÅ: Fersk kosmetikk omsetter for flere titalls millioner i Norge