De to svenske last mile-aktørene Instabox og Budbee deler i dag nyheten om at de slår seg sammen. Med kombinerte krefter vil det nye selskapet, som vil få navnet Instabee, være verdt 18 milliarder svenske kroner.
Nyheten kommer drøye åtte måneder etter at Instabox kjøpte opp norske Porterbuddy. Før alt er klart for sammenslåingen av Instabox og Budbee skal dog svenske Konkurransetilsynet gjennomgå fusjonen.
Jeg har vært langsiktig i mine planer siden oppstart og sammenslåingen med Instabox er en fantastisk mulighet til å kunne skape noe virkelig viktig. Vi har selvsagt fulgt Instabox gjennom årene og jeg er imponert over reisen deres. Det her føles ut som en perfekt kombinasjon og jeg ser frem til å bli kjent med alle mine nye kolleger. Vi kommer til å oppnå noe stort sammen, sier Fredrik Hamilton, gründer av Budbee, i en pressemelding i dag.
Om sammenslåingen godkjennes vil Hamilton ta rollen som administrerende direktør i Instabee. Alexis Priftis, gründeren av Instabox, vil innta rollen som arbeidende styreleder.
Jeg tror dette er to selskaper som passer bra sammen og vi deler mange grunnleggende verdier. En gjensidig respekt og beundring har vokst frem i løpet av lang tid og jeg er glad for at vi nå står sammen om å jobbe mot vårt felles mål: å transformere e-handelsleveranser med et stort fokus på både brukeropplevelse og bærekraft. Jeg gleder meg veldig til å se hva vi kan oppnå sammen, sier Priftis.
Instabee er verdsatt til 18 milliarder svenske kroner og i tillegg til gründerne finnes selskap som Creades, EQT, Verdane, AMF, Stena, Sessan, H&M, CNI Nordic og Tham Invest på eierlisten.